PRESSEMELDING fra MCF:
Veimiljøet kan bli mye mindre farlig
– Bedre veimerking, mc-sikre autovern og beskiltning i utsatte svinger er viktig. MC-sikkerhet handler om å gi førerne verktøy til å ta bedre valg – ikke å ta fra dem friheten. Teknologi som airbagbekledning og ABS, kombinert med etterutdanning og smartere infrastruktur, er veien videre, sier Olea Kvalsvik, leder i sentralstyret i NMCU som sammen med Bikelife Norge representerer 40.000 medlemmer og følgere. Hun er også president i FEMA – Federation of European Motorcyclists Association, som representerer 40 millioner motorsyklister i Europa.
– Vi ser også at vi kan lære mye av hvordan de har jobbet med MC-sikkerhet og veimerking med mer i Østerrike, sier Olea Kvalsvik.
Inviterer til idedugnad i Arendalsuka
MCF samler hele MC-bransjen, samt alle viktige etater inkludert Samferdselsdepartementet, Statens Vegvesen, Politiet, Statens vegvesen, Trygg Trafikk, NMCU og bransjeaktører til Motorsykkelpolitisk debatt og idedugnad i Arendalsuka mandag 11. august kl. 18.00 i Arendalsuka.
– Vi må fokusere på tiltak som faktisk virker for å ytterligere begrense ulykker: førerutvikling, tryggere veimiljø, bedre vegmerking som i Østerrike med ellipser og beskyttelsesutstyr som å oppfordre MC-førere til å bruke airbag, sier Arve Lønnum, sekretær i MCF og som kjenner utviklingen innenfor kjøreteknikk og ulykker på MC i detalj for de siste 30-40 år.
– Nedgangen i MC-ulykker de siste 20 årene skyldes målrettet samarbeid mellom myndigheter, politiet, Statens vegvesen, Trygg Trafikk, NMCU og bransjeaktører. Denne MC-dugnaden er unik i europeisk sammenheng og har gitt imponerende resultater, sier Arve Lønnum i MCF.
– Men vi må erkjenne én urovekkende trend: 70-80 % av dødsulykkene skyldes at føreren selv kjører ut av veien – ofte uten at det skjer noe teknisk galt eller at andre trafikanter er involvert. Disse ulykkene skjer fordi føreren overvurderer egne ferdigheter, velger feil spor eller reagerer feil i kritiske situasjoner. Slike feil blir unødvendig hardt straffet av et veimiljø som ikke tilgir, fortsetter Arve Lønnum og peker på særlig autovern og skiltstolper.
Billige tiltak med dokumentert effekt – elipser, veimiljø og airbag
– Et enkelt, men effektivt tiltak som vinner frem i Tyskland og Østerrike er bruk av såkalte ellipser – runde markeringer i kjørebanen som styrer føreren inn i et tryggere sporvalg gjennom svinger. Dette har der de er etablert, ført til en dokumentert ulykkesreduksjon på hele 80 %, ifølge Kuratorium für Verkehrssicherheit, som er Trygg Trafikk i Østerrike, understreker Arve Lønnum.
– Det er nesten utrolig at så enkle tiltak kan gi så store resultater. Disse ellipsene bør umiddelbart prøves ut på ulykkesbelastede strekninger i Norge, sier Arild Lind, daglig leder i Norsk Motorcykkel Union, NMCU. Nylig var det en delegasjon fra Norge under ledelse av MCF for å se på ulike tiltak i Østerrike.
Metallrekkverk er rene giljotiner
– Et annet viktig tiltak handler om veimiljøet rundt motorsykkelen. Metallrekkverk og stålskilt utgjør ofte den dødelige forskjellen ved en utforkjøring. I flere europeiske land erstattes slike med plastskilt, jordvoller og mc-vennlige rekkverk – tilgivende veimiljøer som redder liv.
Airbag for motorsyklister er en gamechanger
– Vi har i flere år fremmet budskapet om bruk av airbag som en naturlig del av bekledning for motorsyklister, sier Arve Lønnum i MCF. Foreløpige tall fra motorsporten og fra uavhengige tester viser muligheter til dramatisk reduksjon i skadeomfanget når feil blir gjort. Dette er det viktigste individuelle tiltaket føreren selv kan gjøre for egen sikkerhet.
Denne innsatsen støttes helhjertet av NMCU.
– Vi må ikke regulere oss bort fra gleden ved å kjøre MC. La oss heller investere i kunnskap, tryggere veier og moderne teknologi. Norge kan være et foregangsland for hele Europa også her, avslutter Olea Kvalsvik i NMCU