NM-vinnere nekter å kjøre

Pressemelding på vegne av deler av den norske roadracingeliten:
Helgens åpning av roadracing-NM på Rudskogen vil foregå uten mange av de største navnene i den norske eliten, som mener sikkerheten for motorsyklistene er for dårlig ivaretatt på den nyåpnede banen.
Motorsportanlegget utenfor Rakkestad ble før 2011-sesongen oppgradert for flerfoldige millioner kroner, blant annet med støtte fra tippemidler, for å bli en topp moderne bane både for bil- og motorsykkelracing. Banen ble bygget med flere sikkerhetsmessige feil, som gjorde at den ikke ble godkjent for roadracingløp under fjorårets sesong. Utbedringer ble gjort denne våren, og MC-miljøet gledet seg til å igjen kunne kjøre løp her under NM-åpningen 2.-3. juni.
Alvorlig ulykke sist helg
Et stort antall av de påmeldte deltakerne til årets NM og Norgescup deltok i pinsehelgen på en treningssamling på Rudskogen, for å forberede seg til løpene neste helg. For mange var dette deres første møte med den nye banen og flere førere reagerte på manglende sikkerhetstiltak flere steder på banen. Det kom også frem i løpet av helgen at banen kun har godkjenning for trening og mangler godkjenning for arrangering av roadracingløp. Spørsmålet om banen blir godkjent skal visstnok avklares i løpet av denne uken, senest fredag, noe som naturlig nok ikke har falt i god jord hos mange av de som kommer langveis fra.
Førerne mener det er blitt bygget en bilbane med autovern for nærme banen, og uten tilfredstillende avkjøringssoner og grusfeller. Avkjøringssoner og grusfeller vil kunne bremse en stor del av farten førerne har hvis de velter, og kan i ytterste konsekvens redde mange liv. Som MC-fører har man lite å stille opp med hvis man er uheldig og treffer autovernet i stor fart. Denne frykten ble reel mandag da en av deltakerne veltet og ble kastet ut i autovernet, og ble så alvorlig skadet at han ble fløyet til sykehus i Oslo med luftambulanse. Det at det skjedde i en av svingene som også har vært debatert i lengre tid har fått flere i miljøet til å “se rødt”. Heldigvis ser det ut til å gå bra med den forulykkede denne gangen, men førerne er ikke villige til å la det samme skje igjen. Derfor ble det startet en underskriftkampanje mot at førerne ikke ønsker å kjøre trening eller løp på banen slik den er nå, før sikkerhetstiltak igangsettes.
Underskriftskampanjen ble underskrevet av ca 100 av 120 deltakere, men dette var altså for å kreve bedret sikkerhet og ikke en felles “avmelding” til helgens NM-runde.
Regjerende mestere stiller ikke til start
Det er foreslått midlertidige tiltak med såkalte “air fences” utenpå autovernene, men uten lengre avstand fra banen ut til autovernet frykter man at disse kun vil sende fører og motorsykkel ut igjen i banen, noe som naturligvis er en stor fare. Flere av førerne ønsker å ta et oppgjør med sikkerheten først som sist. De frykter at det ikke kommer til å skje permanente endringer i fremtiden hvis de godtar å kjøre slik forholdene er nå.
Blant førerne som har bestemt seg for at de ikke kommer til å stille til start er tidligere Europamester Helge Spjeldnes, tidligere Norgesmester Tage Solberg, regjerende Nordisk mester i Superbike Ole Bjørn Plassen, regjerende Nordisk mester i Superstock 600 Thomas Sigvartsen og regjerende Norgesmester i Superstock 600 Caroline Olsen, i tillegg til det 14 år gamle talentet Stinius Viking Ødegård og mange andre kjente og mindre profilerte førere. De er selvfølgelig klar over at sporten de utøver er risikofylt og det presiseres at dette på ingen måte er en felles boikott av NM, men at de som enkeltutøvere velger å ikke stille til start av egne sikkerhetsmessige hensyn.