Nå starter Rally Dakar 2019

Racet er blitt kortere, kun 10 etapper, der 70 % kjøres i sanddyner. Dette blir veldig tøft fysisk sett, og det blir svært vanskelig å navigere. Det er flere som har ment at tempoet bør settes ned i rallyet av sikkerhetshensyn, men dette blir faktisk et slags «sprint-Dakar». På den andre siden blir det ekstremt mange spesialetapper blant sanddynene, og dette vil tære både på førere og løpssykler.

KTM, som har vunnet 17 ganger på rad, består av seierherrene fra de siste tre årene: australske Toby Price, Sam Sutherland fra Storbritannia, og Matthias Walkner fra Østerrike. Toby Price har en skade som kan påvirke ham, Sam Sutherland er fantastisk i sand, mens det kanskje er Walkner som er den hvasseste til å navigere.

Husqvarna har Pela Renet som team manager. Førerne er Pablo Quintanilla fra Chile, og Andrew Short fra USA. Quintanilla kan være med å kjempe om seieren. Short er en forhenværende motocross-fører som har kjørt supercross, og det blir spennende å se hvordan han vil klare seg.

Team Honda er det andre store fabrikkteamet, med Kevin Benavides, Paulo Goncalves, Joan Barreda, Ricky Brabec, og José Ignacio Cornejo. Av disse tror jeg mest på Benavides og Barreda. Benavides ble andremann i fjor, med stø kurs gjennom hele rallyet. Joan Barreda har tatt mange etappeseiere, men har en tendens til å kjøre litt på grensen. Men også de øvrige kan by på overraskelser i år.

Yamaha har et sterkt team, først og fremst med Adrien Van Beveren, som elsker å kjøre i sand. Han kjørte et fantastisk race i fjor frem til han krasjet kraftig.  Xavier de Soultrait blir også hvass i sitt femte Rally Dakar. Teamet har Rodney Faggotter og Franco Caimi først og fremst som backup-førere.

En nyhet i år er at deltakerne som bryter i første halvdel, kan starte på nytt etter hviledagen, men da med oransje nummerplate, og i et parallelt race. De får heller ikke starte blant de 25 beste på resten av etappene. 

Hvem er din favoritt?