Snerrende motor
Lidenskap og nyvinninger er to gode stikkord for nye Rivale. For her har MV Agusta virkelig satset på detaljer og moderne uttrykk samtidig som sjelsfølelsen i høyeste grad er tilstede. Den tresylindrede skjønnheten med 798 kubikk ser både høy og kort ut ved første møte, og man sitter på den i stedet for i den. Motoren lager en del lyd og har et sjarmerende uttrykk. Etter noen sekunder føler jeg meg hjemme i salen og får for første gang høre motorens snerr når turtallet når 6000 rpm. Snerret er noe man oppsøker så ofte som mulig, og dermed er dette en sykkel som oppfordrer til lek. Rivale veier 178 kilo, og med 125 velvillige hestekrefter er det herlig skyv med alltid det lille ekstra av krefter tilstede. Rivalen trives aller best på svingete asfalt der den danser seg gjennom med kraft, eleganse og kontroll. Motoren er for øvrig den samme som sitter i Brutale og F3.
Mange finesser, topp bremser
Bremsene fra Brembo biter godt fra seg og oppleves som svært effektive. ABS-systemet opplevdes også som velfungerende. Modellen har ellers hele åtte ulike nivåer for traction control. Det er videre mulig å velge mellom tre fastsatte motornivåer (standard, sport og rain). Disse kan endres under kjøring.
Vi noterte en noe følsom innsprøytning/ride-by-wire som til tider gir litt rykkete gange ved lave turtall. Ved hjelp av en fjerde modus (custom) kan man imidlertid sette opp sykkelen slik man selv vil ha den. MV Agustas Motor & Vehicle Integrated Control System (MVICS) lar deg justere dreiemoment, turtallsperre og følsomheten på motorbrems og gass.
Girskiftene foregår svært effektivt ved hjelp av EAS-basert (Electronically Assisted Shift) quickshifter. Man aktiverer EAS via instrumentene, så man kan selv velge å bruke denne teknologien eller ikke. Den heldigitale instrumenteringen er intuitiv, og all vesentlig informasjon kommer godt frem.
Styredemper anbefales
Ved aktiv kjøring føles sykkelen både harmonisk og balansert, men ved høye hastigheter blir fronten av og til litt nervøs. En styredemper vil kunne bidra godt her. Foran har MV Agusta montert opp/ned-gaffel fra Marzocchi, hvor det er mulig å justere kompresjon og retur separat. Bak sitter en progressiv demper fra Sachs, også denne justerbar. Jeg og Rivalen blir godt kjent i løpet av et par dager og noen titalls mil på alt fra motorvei til grus. Utseendet og utstrålingen gir sykkelen et særpreg jeg setter stor pris på. Baklyktene består av en rekke LED-lamper i to rader som virkelig synes. Det samme gjør hvitt lys integrert i styret, hvor også blinklysene har fått plass. Styret blir bredt med speilene montert helt ytterst. Med en oppreist kjørestilling fungerer det veldig bra. En herlig enkel svingarm påmontert bakskjerm med et lite skiltlys er prikken over i-en. Og tre korte eksospotter minner om eksklusive orgelpiper. Men så er det også musikk i mine ører den tryller frem.
Nesten umulig å kjede seg bak styret
Rivale gir seg ikke ut for å være en alt-mulig-sykkel, og det finnes bedre alternativ for lange transportetapper. Med en bensintank på 12,9 liter blir det hyppige besøk på bensinstasjoner. Men du verden, så inspirerende all tiden på Rivalen er! Det er nemlig svært vanskelig å kjede seg bak styret på dette lekre leketøyet.
Vanskelig å sette i bås
Å sette Rivale 800 i en bestemt bås er litt vanskelig. Motardinspirert, naken og med sine sportslige egenskaper og designløsninger leverer den utvilsomt stor kjøreglede uansett hvilken kategori den faller inn under.
Artikkelen sto for første gang på trykk i Bike nummer 9 2104.
Tekst: Stig-Roar Martinsen Foto: Joachim Hansen
Pluss:
Motor, lyd, nyvinninger og design sydd sammen til en flott sykkel.
Minus:
Må være snill på gassen når bensinlampen lyser. Litt liten tank.