Motorsykkelkjøring på bil-førerkort kan bli aktuelt

Mens deler av motorsykkelbransjen er forkjempere for saken, frykter Trygg Trafikk konsekvensene.
– Vi har jo for vane å følge EU, så dette tror vi at kommer til å bli aktuelt, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk, til VG Nett.

I flere år har det vært umulig for nordmenn som har fått førerkort etter 1. april 1979 å kjøre motorsykkel på førerkort klasse B, nå kan det være et tidsspørsmål før muligheten igjen byr seg.
– Lett motorsykkel er godt egnet for dagpendling og kjøring i storbyer, men vi har klare betenkeligheter med dette, sier Johansen.

Frykter flere ulykker
Det har i senere tid vært mye fokus på motorsykkelulykker på norske veier. Forrige onsdag døde en motorsyklist på Romerike momentant da han kolliderte med en møtende lastebil. En av politiets teorier er at ulykken skyldes et hull i veien.

Johansen frykter nå at muligheten for kjøring av lett motorsykkel på B-førerkort vil føre til en kraftig økning av motorsykkelulykker.
– Motorsykkel er et krevende kjøretøy som krever omfattende og god opplæring. De som ikke er vant til å kjøre motorsykkel har ingen begreper om hvordan det er. Med forbehold om at flere kommer til å kjøre lett motorsykkel tror jeg at antall ulykker vil øke, da spesielt utforkjøringer og kryssulykker, sier han.

Krever opplæring
Trygg Trafikk vil nå følge med på om det kommer noen form for høring i forbindelse med saken. De vil jobbe for at muligheten for å kjøre lett motorsykkel bør følges av en form for opplæring.
– Motorsyklister er veldig ubeskyttet. Nå kan vi komme til å få en rekke sjåfører som har erfaring med bilkjøring, men som ikke vet noe om motorsykler sier Johansen til VG Nett.

Rådgiver i Trafikantseksjonen i Veidirektoratet, Lars Inge Haslie, sier til VG Nett at det uansett ikke blir aktuelt å la sjåfører med B-kort kjøre lettsykkel før et tredje førerkortdirektiv skal innførers i 2013.

Frem til da er Vegdirektoratet åpne for innspill i saken.
– EU-kommisjonen har faktisk vært klare på at selv om hvert enkelt land selv kan velge om de vil innføre denne muligheten, så er det ikke ønskelig, sier Haslie.

Han understreker at noe opplæring må til.
– Vi vet at det å kjøre på to hjul er annerledes enn å kjøre på fire. Det må i hvert fall være snakk om en prøve dersom folk skal kunne kjøre lett motorsykkel, sier han.

Ønsker kurs
Motorsykkel Importørenes Forening har lagt frem et forslag om obligatorisk kurs for alle bilsjåfører som vil kjøre lett motorsykkel.
– Vi har store forventninger til at det jobbes seriøst med dette. Selv om det sikkert ville blitt solgt flere motorsykler uten et slikt kurs er sikkerhet viktig for oss, sier sekretær i MCF, Arve Lønnum, til VG Nett.

Det foreslåtte kurset skal etter planen være et dagskurs der deltakerne går igjennom de viktigste trafikale utfordringene på motorsykkel. Kurset er antatt å koste rundt 1500 kroner.

Noe helt annet
Et dagskurs er derimot ikke NMCUs politiske sekretær Morten Hansen helt sikker på er riktig vei å gå.
– Vi anerkjenner at folk som har hatt førerkort på bil i mange år har trafikal erfaring og at dette er avgjørende. Motorsykkel er i tillegg et mer miljømessig alternativ, så hvis folk setter igjen bilen til fordel for eksempel en scooter på 125 kubikk så er jo det bra, men NMCU har alltid hatt som policy at det å kjøre med to hjul er noe helt annet enn å kjøre på fire hjul.

– Det kreves spesiell kompetanse og det kravet fraviker vi ikke. Vi kan godt være med på en diskusjon om utdanning og bvor lang den skal være, men at det skal være en utdanning er helt klart, poengterer Hansen.

Hva synes du om at det kan bli tillatt å kjøre motorsykkel på vanlig førerkort klasse B?