For den som nå har satt kaffen, eller noe annet i halsen, pust rolig inn og ut – det er på det organisatoriske nivå endringen skjer. Hvert fall foreløpig.
Bridgepoint – et 11 milliarders investeringsselsskap – har sett på mulighetene for stordriftsfordeler for MotoGP og WorldSBK, og funnet at mye kan effektiviseres.
En konsekvens av dette er at både MotoGP og WorldSBK blir samlet under Dorna Sports (MotoGP’s arrangør) sin paraply. Målet er at begge seriene skal fortsette, og videreutvikle seg med det fokus de også har i dag. MotoGP med prototype motorsykler, mens SuperbikeSBK fortsetter med motorsykler fra produksjonslinjen.
TV-endringer?
De store endringene skjer på markedssiden. Det blir felles strategier på kommersielle satsninger. Hva det betyr for TV-sendingene fremover blir jo spennende å se. Blir WordlSBK å se sammen med MotoGP på Viasat, eller havner de begge hos Eurosport – eller blir det som nå….? Infront, som til nå har vært selskapet bak WorldSBK, skal nå fokusere på denne delen av driften.
Mektige Carmelo Ezpeleta, CEO for Dorna Sports, mener sammenslåingen gir fansen et bedre tilbud.
– Vi er opprømt over å ha de to største roadracing-seriene under ett tak! Vi er sikre på at dette fører til vekst og fremgang. Med den videre utviklingen av de to seriene, vil samarbeidet med team, produsenter, sponsorer, baneeiere og media, gi fansen den beste opplevelsen noensinne!
Umulig å spå
I Norge er det Eurosport som har rettighetene til superbike-VM og produksjonssjef Rolf Kåre Valderhaug har ikke hørt om noen endringer for TV-biten foreløpig.
– Nei, vi forholder oss til den avtalen vi har og har planer om å sende superbike-VM på Eurosport også de neste årene. Men det er umulig å spå hva som kan skje i fremtiden.
Hva tror dere om utviklingen videre? Kjør debatt!