Moto3-inspirert KTM-racer

For en stor neve dollar, eller nærmere bestemt cirka 54 000 dollar, får du en produksjonsracer basert på KTMs Moto3-sykkel. GP-sykkelen er tilpasset Moto3-reglementet, mens RC250R er tilpasset å passe alle klasser med 250-kubikks firertaktere.

RC250R har hentet elektronikk og rammekunnskap fra KTMs WSBK versjon av RC8R, og girkassen, motorsmøringen og clutchen har fått låne teknikk fra KTMs MX-satsning.
– Basen for produksjonsraceren er ikke så annerledes enn vår GP-sykkel, sier Wolfgang Felber, KTMs sjef for racesupport.

GP-sykkelen er kun tilpasset etter det nåværende Moto3-reglementet, for eksempel kjøres den med Dell’Orto ECU, makser ved 14 000 og har et Akrapovic-system som tillater 115 dB. OZ-magnesiumfelger, et fabrikk-bremsesystem med doble skivebremser foran fra Brembo og WP-dempere sparer vekt, men disse komponentene skal i teorien kunne overføres til RC250R.

RC250R har riktignok ikke alle godbitene som den ekstreme Moto3-maskinen har. Den ensylindrede 249,5 kubikksmotoren makser ut på inte 13 500, noe som gir 49,6 hestekrefter. Men det aller beste tallet er likevel tørrvekten på 82 kilo. Åttito.

Wow. Det er faktisk en god del kilo lettere enn han som skriver denne artikkelen…