Moto Guzzi har fylt 100

Otto Cilindri – Moto GUzzis oppsiktsvekkende V8 racer fra 1955

Den 15. mars fylte Moto Guzzi 100 år og vi gratulerer på etterskudd. De som bare kjenner Moto Guzzi fra dagens modeller er kanskje ikke altfor overveldet, men fabrikken har i sin tid vært teknologipådriver av dimensjoner. I tillegg har de en annen skrytefaktor: Samtlige Moto Guzzi modeller som noen gang er laget har rullet ut av de samme fabrikkdørene i Mandello del Lario, vakkert beliggende ved bredden av Comosjøen.

Fram til slutten av 60-tallet var Guzzi mest kjent for sine ensylindrede modeller med horisontal sylinder

Gjennom årene har Moto Guzzi samlet seg 14 VM titler i Grand Prix, en del hastighetsrekorder og i tillegg laget den mest ekstreme roadracingmaskinen noensinne. I 1955-57 GP kjørte de en 500 ccm væskekjølt V8 med doble overliggende kammer, 8 forgassere og en topphastighet på 280 km/t. Sykkelen var helt innkapslet og livsfarlig å kjøre: Chassis, bremser og dekk var ikke i nærheten av å matche motoren. Dagens Moto Guzzi lener seg tungt på retrobølgen og har lekkert utseende, men moderat effekt. De har allikevel sin helt spesielle sjarm og spesielt siste tapping av V7 er elegant.

Andre artikler du kanskje vil like

Annonser