Ducati viser oppgradert Scrambler 800 Full Throttle og ny Icon Dark for 2025
Den 15. mars fylte Moto Guzzi 100 år og vi gratulerer på etterskudd. De som bare kjenner Moto Guzzi fra dagens modeller er kanskje ikke altfor overveldet, men fabrikken har i sin tid vært teknologipådriver av dimensjoner. I tillegg har de en annen skrytefaktor: Samtlige Moto Guzzi modeller som noen gang er laget har rullet ut av de samme fabrikkdørene i Mandello del Lario, vakkert beliggende ved bredden av Comosjøen.
Gjennom årene har Moto Guzzi samlet seg 14 VM titler i Grand Prix, en del hastighetsrekorder og i tillegg laget den mest ekstreme roadracingmaskinen noensinne. I 1955-57 GP kjørte de en 500 ccm væskekjølt V8 med doble overliggende kammer, 8 forgassere og en topphastighet på 280 km/t. Sykkelen var helt innkapslet og livsfarlig å kjøre: Chassis, bremser og dekk var ikke i nærheten av å matche motoren. Dagens Moto Guzzi lener seg tungt på retrobølgen og har lekkert utseende, men moderat effekt. De har allikevel sin helt spesielle sjarm og spesielt siste tapping av V7 er elegant.