Modifisering av insprøytingen.

Modifisering av innsprøytingen.

Når man oppgraderer en motor så må man som regel alltid forandre mengden med bensin som motoren skal ha. I gamle dager gjorde forgasserene som regel mesteparten av jobben for deg. Var det mere undertrykk i innsuget så ble mer bensin suget opp fra flottørhuset og inn i motoren ( OBS! Vakumstyrte forgassere er en helt annen sak).

Dagens innsprøytingsmotorer har bare delvis denne funksjonaliteten gjennom MAP sensoren men den er bare virksom på lave trottelåpninger så på disse motorene må vi inn å forandre innsprøytingsmengden.

Dette kan skje på 3 måter:

1: Man forandrer den elektriske pulsen som injektorene får slik at den åpner lengre ( eller kortere ). Måten man gjør dette på er for eksempel via en piggyback boks som endrer pulsvidden ( Dynojet PC III, RAPID BIKE, MOTTY AFR og lignende) eller man går rett inn i selve ECUen med et verktøy som Yoshimura eller TEKA.

2: Man kan skifte ut selve injektoren med en «grøvre» som slipper igjennom mer bensin på samme tidspunkt.

3: Man kan øke bensintrykket og derved tvinge igjennom mer bensin.

Alle har sine fordeler og ulemper men hvis man skal øke effekten mye må man som regel gå for 2 eller alle tre metodene.

Jeg blir her å først øke bensintrykket for å ta det meste av den forventede effektøkningen og så la MOTTY AFR boksen ta seg av fintuningen.

Originalt hadde B-Kingen 166 bakhjulshester. Hvis vi forventer at vi får 200 hester så trenger motoren ganske nøyaktig 20% mer bensin for å oppnå dette.
For at injektorene skal klare å levere 20% mer bensin må vi øke bensintrykket fra 3,0 Bar til 3,8 Bar.

For å gjøre dette har jeg laget et eget verktøy til formålet der jeg setter opp bensinpumpa , måler og justerer inn trykket før jeg monterer pumpa tilbake i tanken igjen.
Og nei.. denne gangen legger jeg IKKE ut bilder. Noen hemmeligheter må jeg få ha for meg selv 🙂 ( Jeg søkte nemelig opp og ned på nett men ingen hadde gjort slik som meg og da spørs det om jeg forteller om min måte 🙂 ).

Jeg begynner dog å bli mere og mere sikker på at det orginale frontdelen av eksosanlegget står for MYE av restriksjonene på B-Kingen så det er nok mulig at for å oppnå 200 hk så må det anlegget byttes helt og holdent ut. Slik det blir nå blir den vel å gå for fett på høye turtall med 3,8 Bars bensintrykk men siden jeg hele tiden har hatt i bakhodet å prøve med et ekte 4-1 anlegg så har jeg lagt meg på 3,8.