Marc Marquez fikk straffepoeng

Marquez kom såvidt borti Pedrosa mens de to kjempet om andreplassen i sjette runde av racet ved MotorLand Aragón. Marquez’ venstrearm ødela kabelen til bakhjulssensoren på Pedrosas løpssykkel, sistnevne mistet traction control-funksjonen og highsidet ut av racet.

Etter racet ble det bekreftet av berøringen skulle granskes av racingledelsen torsdag før GP-runden i Malaysia. Klokken tolv lokal tid møtte Marquez, Pedrosa og representanter fra Repsol Honda-teamet ledelsen ved Sepang.

Etter en drøy halvtime ble det klart at Marquez har fått ett straffepoeng (ikke mesterskapspoeng) for sin rolle i sammenstøtet. Samtidig mister Honda fabrikkspoengene Marquez skaffet dem på Aragón. Avgjørelsen innebærer at Marquez nå har pådratt seg totalt tre straffepoeng denne sesongen. Han hadde to fra før etter å ha oversett et gulflagg under warm up ved Silverstone.

Teknisk direktør Mike Webb har kommet med en forklaring på avgjørelsen som ble tatt av racingledelsen. Han legger vekt på at alle fabrikkene samarbeider kontinuerlig for å unngå slike hendelser.

For det første  presiserer Webb at Pedrosa møtte bare for å komme med eventuelle tilleggsforklaringer. Høringen dreide seg om to forskjellige temaer:  Kontakten mellom Marquez og Pedrosa under racet, og at Pedrosa highsidet på grunn av en feil ved traction control-systemet på løpssykkelen. Marquez ble tildelt ett straffepoeng på grunn av uansvarlig kjøring. Honda ble trukket 25 fabrikkpoeng fordi traction controlen sviktet.  Ledelsen ønsket å sende ut signaler både om at førerne må vise aktsomhet når de kjører tett innpå hverandre, og fabrikkene må sørge for at syklene er konstruert på en mest mulig sikker måte.

Ledelsen har med dette gitt klar beskjed både til Marquez og andre førere om at de må ta hensyn til feilmarginene og vise mer forsiktighet når man ligger tett innpå andre førere, spesielt under bremsing.

Racingledelsen diskuterer også sikkerhetsaspektet ved syklene, men varsler ingen konkrete regelendringer. Det er vanskelig å lage et konkret reglement siden alle fabrikkene har sine egne teknologiske løsninger. Honda har dog allerede gjort endringer på traction control-systemet etter episoden ved Aragón, og både racingledelsen og fabrikkene har et pågående samarbeid om enda bedre og sikrere løsninger.

Foran helgens runde i Malaysia leder Marquez MotoGP med 39 poeng foran Jorge Lorenzo. Dani Pedrosa er foreløpig på bronseplass, 20 poeng bak Lorenzo. Det gjenstår fire runder av sesongen.