KTMs majoritetseier oppfordrer til flytting av produksjonen til Asia
Siste nytt
Sjefen for KTMs majoritetseier, Bajaj Auto, bruser med fjærene og argumenterer for at det østerrikske merket bare bør være østerriksk i navnet. Merket bør følge Triumphs eksempel ved å flytte produksjonen til Asia. India-baserte Bajaj Auto har vært hovedaktør når det gjelder å grave KTM ut av den selvpåførte økonomiske miseren, og det indiske selskapet har en eierandel på 75 prosent av KTM. Bajaj samarbeider også med Triumph med produksjon av de populære 400cc-modellene. I et nylig intervju med Indias CNBC TV18 ga Raviv Bajaj, Bajaj Autos adm. dir., klart uttrykk for hvilke problemer KTM sliter med, og hva som må gjøres for å løse dem.
«For å si det veldig enkelt og rett ut: europeisk produksjon er død», sa han. «Hver eneste Triumph-motorsykkel som lages i dag lages enten i Thailand, eller mer nylig, i India. Hvis Triumph kunne gjøre dette for 15 år siden, hvorfor ikke KTM?» Triumph vil helt sikkert påpeke at Triumphs ultra-premium TFC-modeller bygges i England, men Bajaj er allikevel ganske nær sannheten. Triumph begynte gradvis å flytte produksjon/montering ut på 2010-tallet. Det ser ikke ut til å ha skadet Triumphs omdømme i nevneverdig grad.
«Selv om det kan hevdes at en motorsykkel er en motorsykkel er en motorsykkel, finnes det to mc-verdener», sa Bajaj. «Det er én verden med volummerker, som Honda, Yamaha, Royal Enfield, TVS, Bajaj. Og så har vi det mer premium, mer livsstils-pregede området, dominert av vestlige merker som KTM, Triumph, Ducati, BMW, Harley. Dette er veldig forskjellige forretningsmodeller. Fordi skalaen er veldig forskjellig, fungerer mekanismene for merkevare, kvalitet, teknologi, kostnad og distribusjon veldig forskjellig.»
«Helt ærlig, størrelse er ikke det viktigste for KTM – kvalitet er viktigere i denne sammenheng», sa han. «Vi har åpenbart slitt med dette problemet de siste seks månedene. Jeg kan fortelle deg at tankene for videre fremdrift hviler fundamentalt på disse to tankene: for det første må vi gjenopprette merkevaren, for det andre må kostnadene reduseres.»
Å flytte produksjonen ut av Europa er en del av svaret på det andre målet, sier Bajaj. Han påpeker at mens KTM sliter med produksjon i Europa , leverer modellene som er produsert og eksportert fra India en EBITDA-margin (resultat før renter, avskrivninger og amortisering) på over 30 prosent. Hovedårsaken til det er det meget konkurransedyktige kostnadsnivået som India og den indiske forsyningskjeden tilbyr, i følge Bajaj.
Når det gjelder det første målet om å gjenopprette KTM-merket, sier Bajaj at i oppkjøringen til det spektakulære fallet hadde KTM gått seg vill. «Noen ganger er det dessverre slik med suksess, Man har en tendens til å utvanne merkevaren ved å gi seg ut i for mange kategoreier og for mange segmenter. Bajaj sa til CNBC TV18 at han føler at KTM må «gjenopprette kjerneverdiene til merkevaren» og riste av seg «kompleksiteten» forårsaket av for mange produkter.
Dessverre gir ikke den ellers svært så direkte Bajaj klarhet i nøyaktig hva han mener her. Hvilke produkter bør KTM beholde? Hvilke bør de kvitte seg med? Hvis vi ser på den aller nyeste historikken, ser vi at KTM har tatt frem en rekke enduromodeller, og det ser ut til at de utvikler en 490 Adventure (antagelig for å erstatte 390 Adventure), men de har utsatt produksjonen av store, dyre modeller som 1390 Super Duke GT så langt som til 2027. Uansett hvilken kurs som velges, peker intervjuet på det faktum at selv om KTM gjør fremskritt, er de allikevel langt fra å være ute av faresonen.