KTM990 RALLY REPLICA

Intensjonen med prosjektet er benytte produkter på markedet som forbedrer sykkelen og som hvem som helst kan greie med sin egen sykkel. Omfattende ombygging forderver ofte et bra kjøretøy til noe ubrukelig spesielt. Ikke det vi er ute etter denne gangen !

Vi på Spinnin’ Wheel har solgt mange KTM 950 og 990 Adventure som har blitt en meget populær sykkel. Bruksområdet er enormt. Dette er ikke bare en offroadsykkel som takler alle slags veier og terreng fra asfalt til sanddyner. Det er faktisk også en meget komfortabel tursykkel selv på svært dårlig vei. Suveren også med passasjer. Finnes en mengde tilbehørsutstyr å velge blant, både av orginaldeler og fra andre seriøse aktører som f.eks. Touratech.

Her er sykkelen på vei ut av transportkassa ! Målet med dette prosjektet er å fordbedre en allerede fantastisk bra motorsykkel til å bli ennå bedre med tilbehørsdeler som fungerer. Vi ønsker ikke å bygge om bare for å bygge om og endre sykkelens karakter så veldig mye. Ønskede egenskaper for en slik eventyrsykkel er der allerede, vi vil bare gjøre den ennå mere allsidig, tøffere og ikke minst mere potent. Tanken bak er også å få laget litt kult blikkfang så det synes at det er en spesiell sykkel.

Foreløpig liste over ting vi ønskler å gjøre.
Acrapovic lyddempere
Superflow luftfilter
Tune Boy programvare til innsprutet
Gel sadel for mere komfort.

Følgende deler fra Touratech:
Dobbel xenon lys fram med frontdeksel
Ekstralys på hver side, ett xenon og ett sprederlys
Motordeksel under i aluminium
Div deksel i aluminum ved bremsepumpe bak og rammebeskyttere
Større bremsepedalfot
Høy forskjerm
Veltebøyler
Styreforhøyer

Lakkering så lik som mulig Påla Anders Ullevålsæters rally sykkel. Så her er bitene blitt grønne og hvite. Skal bli spennende å se resultatet.

Denne listen vil mest sannsynlig bli lenger ettersom prosjektet skrider frem. Vi tenker blant annet på hvilket koffertsystem vi skal bruke osv. til turkjøring.

Ønsker mer effekt
Vi ønsker i første omgang se om vi kan få ut mere effekt uten å gjøre noe med selve motoren. Rett og slett fintune det som finnes der og bytte færrest mulig komponenter for å holde pris også på fornuftig nivå. Vi ønsker masse effekt med så lite penger som mulig. Acrapovic lyddempere står høyt på listen, de har kvalitet som et Picasso maleri og er et must på en slik sykkel. Funksjonen vet vi også er meget bra på disse samtidig akseptabelt lydnivå. Der har KTM en ferdig map til innsprutet som er bare å laste rett inn i orginalboksen.

For å gå et skritt videre enn det på effektsiden ønsker vi en ennå mere «smooth» motorgange spesielt på lavfart. Dette er en stor tvinmotor og ettersom dette også er en sykkel som til tider brukes i vanskelig terreng er det ønskelig med veldig fin overgang med av og på gass.

For å oppnå bedre egenskaper har vi eksprimentert en del på luftfilter og luftfilterboks uten altfor gode resultater. Etter litt leting på nett fant vi en leverendør på et helt spesielt luftfilter som erstattet hele orgial luftfilterboksen. Vi trodde ikke på egenskapene først, der produsent pratet om mere enn 6 hk bare på denne boksen sammen med en ny programvare. Men vi bestilte en boks for å prøve. Vi har prøvd oss frem med Powercommander tidligere for å justere innsprutet men har tittet litt ekstra på Tune Boy som er bare programvare og ikke en tilbehørsboks som må monteres. Fordelen med Tune Boy er at vi kan legge inn nye verdier på sensorer, TPS, tenning og i hele tatt det meste som styrer innsprutet. Den følsomme gangen er egentlig at det er for mye effekt for tidlig. Med Tune Boy kan vi justere ned effekten og få ønsket følsomhet.

Ikke mye å sette fingeren på
På en 990 Adventure er det ikke mye å sette fingeren på. Fjæring er utrolig bra som den er med fullt justerbare WP komponenter både fram og bak. Vi spurte fjæringspesialisten Esp1-Tech som vi bruker til å spesialbygge fjæring for oss på enduro,cross og roadracingmotorsykler, men fikk svaret som vi trodde. Ikke noe å forbedre der om vi ikke skulle bruke sykkelen i helt spesielt ekstremt terreng. Ettersom vi er ute etter allsidighet og ikke det ekstreme lar vi fjæringskompenentene være som de er. Bakdemperen har til med justering for høy og lavhastighetsdemping. Ikke mange som har dette på en orginaldemper.

Men det vi ikke er fornøyd med og ikke mange andre heller er turbulens bak den orginale vindskjermen. Vi har rett og slett pleid å kappe den ned for å unngå dette. Touratech hadde en løsning der som både ser tøff ut og med xenonlys integrert. Den måtte vi bare ha. Da blir også sykkelen mere rallypreget utseendemessig. Når vi først bladde i Touratech katalogen fant vi masse vi fikk lyst på. For å ikke ta helt av valgte vi ut det vi synes i første omgang gjorde seg både utseendemessig og var praktisk å ha.

I dagene som kommer vil vi montere på kompontener alt ettersom de kommer inn til oss og presentere resultater fra bremsebenkjøringer og testkjøringer.