KTM vurderer å kjøpe Ducati

I et intervju med tyske Speedweek diskuterer daglig leder hos KTM, Stefan Pierer, merkenes fremtid. På spørsmål om KTM vil kunne fortsette bare å tilby en- og tosylindrede maskiner når til og med Ducati må gå over til fire, begynner Pierer å filosofere om oppkjøp.

– For å tilby tre sylindere måtte Triumph komme over i vår gruppe (red. anm. der WP og Husqvarna nå inngår), men det kan jeg utelukke umiddelbart. Jeg har en følelsesmessig relasjon til Ducati – Ducati er Ducati, slik er det bare. Det eneste merket som kunne passe oss, er Ducati. Alt annet kan du glemme, for MV Agusta er for små, sier Pierer. 

KTM har fra før en relasjon til Volkswagen, da Audi leverte motorene til det østerrikske merkets sportsbil X-Bow. Å kjøpe Ducati fra tyskerne vil imidlertid ikke bli noen billig affære, for i 2011 betalte de 740 millioner euro for det italienske merket. Men som den entreprenør han er, ser Pierer mulighetene. 

– Det er ikke noe spørsmål om pris, men når innser alle hvilken situasjon de er i? Nye utfordringer med homologisering venter, for eksempel Euro5. I 2024 vil det bli problemer med støy. Det handler også om den demografiske utviklingen i Europa. I dag må motorsykkelindustrien kikke på Asia, og se på India. Hvis du ikke har suksess der, vil du forsvinne med tiden. Ducati er ikke urolige for prislappen, men for spørsmålet: «Hvordan kan vi bli sterkere sammen?» Tiden får avgjøre dette. 

Hvordan tror du en felles fremtid for KTM og Ducati vil se ut?