KTM utvikler Duke-serien

KTM 690 Duke R arver mye fra modellen som ble brukt i European Junior Cup. Den er høyere enn standard 690 Duke, og leveres med samme dempere/fjærer som ble brukt i serien. Det vil si fullt justerbar og stivere demping, fra WP. Bremser er fra velrenomerte Brembo, med modellen M50 foran, som er seks prosent lettere enn hos Duke uten R.


Til glede for hooligans som driver med noe så politisk ukorrekt som bakhjulskjøring og slikt, kan det meldes at den nye ABS`n fra Bosch justeres inn slik at det fortsatt er mulig å låse bak. Noe som er relativt ok ved litt overmot.
Lyddemperen er levert av Akrapovic og R har også fått nye fothvilere og styre.
Effekten er den samme som på standardutgaven. Men med 149,5 kilo (uten bensin) å dra på, holder nok 70 hestekrefter for ganske mye moro.
Nammenam?


KTM 390 Duke er siste medlem i familien.
Siden ur-Duke`n  så markedets lys i 1994 har man utvidet med suksessmodellen 125 Duke, og siden 200 Duke. 
I 2013 får vi altså 390. Den deler mye med sine mindre søsken, men har fått en forsterket ramme. Som på 690 er ABS fra Bosch kombinert med Brembo, og demperkomponenter kommer fra WP. Den 373 kubikk store motoren yter 43 hk, og veier lette 139 kg uten bensin. 


Så. Stor eller mellomstor Duke for deg?