KTM Freeride 350

Da KTM offentliggjorde sine planer om Freeride E, den elektriske offroadmodellen, fikk bransjen hakeslepp og fremtidens motorsyklister en superstjerne. Lanseringen har dog drøyd, og KTM kommer til sommeren til å produsere et begrenset opplag som vil bli solgt i Østerrike og Tyskland for å se hvordan mottakelsen blir.

Før vi kan prøvekjøre den påstått revolusjonerende modellen, finnes det dog en modell med samme navn med mange av de samme komponentene. Her er det derimot en forbrenningsmotor som sitter i rammen.

En mellomting mellom enduro og trial.
Med Freeride vil  KTM finne opp et nytt offroadsegment. Det er på tide med mer frihet, sier produsenten. I praksis innebærer dette at modellen blir en mellomting mellom en enduro og en trialmotorsykkel.

Den veier lite, og det lave tyngdepunktet føles tydelig, men på en positiv måte. Sammen med de ekstremt myke trialdekkene blir Freeride en perfekt fjellgeit som enkelt klatrer på klipper eller holder balansen stillestående.

Beskjeden effekt og lyd – trives best i lav hastighet.
Motoren, som er en variant av den i 350 EXC-F, har beskjeden effekt, men er letthåndterlig og spesialtilpasset klatring eller triksing i lav hastighet. Lyden er beskjeden. Ulempen med arven fra enduromotoren er tette serviceintervaller på 15 timer.

Utvekslingen er ekstremt lav. Mange ganger er det vanskelig å skjønne at man allerede ligger i neste gir. Å kjøre i trafikken er nytteløst, til tross for at Freeride 350 selges som landeveisregistrert. Bremsekraften er heller ikke tilstrekkelig for asfaltkjøring, og fjæringen er skogstilpasset.

Moro i terrenget.
I den aggressive markedsføringen for modellen har KTM benyttet trialstjernen Julien Dupont som kjører i krevende terreng. Det er også der modellen passer best. Den er ingen enduromodell, men snarere en morsom kompis for hele familien ved sommerhytta. Den snille karakteren gjør at både nybegynnere kan ha det moro og mer erfarne førere (som Julien Dupont) kan forsere vanskelig terreng.


Pengene man må ut med for en Freeride 350 gjør nok at de fleste velger en ekte enduromodell. Eller venter på den elektriske.

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 7 2012.

Tekst: Matti Tepsa
Foto: Marc Malmqvist