KTM har gjenopptatt produksjonen ved hovedfabrikken i Mattighofen i Østerrike, etter en lang nedstengning som ble utløst av økonomiske problemer som var på nippet til å drepe selskapet. Fra 28. juli går selskapet tilbake til full femdagers arbeidsuke, og først ut er Offroad-serien og LC4-modellene. KTM sier at de vil prioritere produksjonen av Offroad-serien som omfatter motocross- og enduromodeller. Disse vil bli etterfulgt av KTMs LC4-serie, noe som betyr at KTM 690 Enduro R og 690 SMC R også blir tilgjengelige igjen. Administrerende direktør Gottfried Neumeister takket de ansatte for «dedikasjon, fleksibilitet og lagånd» i det han beskrev som en av de tøffeste periodene i selskapets nyere historie: «Å starte produksjonen på nytt gir oss stabiliteten vi trenger for å fokusere fullt ut på kvalitet, kundelojalitet og videreutvikling», sa han.
At KTMs produksjonslinje startes opp igjen er ikke bare en rutinemessig omstart, ettersom det markerer slutten på et knallhardt kapittel for KTM AG – morselskapet bak KTM, Husqvarna og GASGAS. Produksjonen stoppet opp midt i det som internt ble beskrevet som en «massiv overlagersituasjon» og en «omkalibrering» av salgsforventningene. Kort sagt – selskapet bygde flere motorsykler enn markedet kunne absorbere, spesielt i Nord-Amerika, og lagrene begynte å fylles opp raskere enn forhandlerne kunne selge unna. Konsekvensene kom kjapt, og produksjonen ble satt på vent sammen med beslutningen om midlertidig å stenge Mattighofen-fabrikken. Det rystet den globale motorsykkelindustrien og skapte en urolig tid for underleverandører og partnere. Det fikk også mange kjøpere til å lure på når og om nye modeller ville rulle av samlebåndet igjen.
Det er fremdeles langt frem, men at KTM gjenopptar fulltidsproduksjon bør være gode nyheter for kunder, forhandlere og leverandører over hele verden
Hvis du har ventet på den nye 690 SMC R-en fra fabrikken eller planlegger å kjøre ut på stiene med en 2025 EXC, sier KTM at ventetiden nesten er over.