KTM har lansert sine reviderte 690 SMC R- og Enduro R. Begge har nå av en 692,7cc Euro5+ LC4-motor som sies å være den kraftigste ensylindrede motoren montert på en masseprodusert, registrerbar motorsykkel. Oppdateringen har vært på trappene en stund, men ingen detaljer har vært tilgjengelige før nå. Begge modellene har den samme endrede motoren, som nå gir oppgitte 77,9 hk og et kraftig dreiemoment på 73,3 Nm. Ducati, som tidligere var konge på haugen når det gjaldt effekt i ensylindrede motorer, yter oppgitte 76,4 hk ved 9750 o/min. Endringene i motoren inkluderer revidert veivhus, clutch og statordeksel, pluss et omarbeidet oljesystem – noe som sies å øke både pålitelighet og ytelse. Som før er motoren montert i et chassis av stålrør, delvis synlig gjennom de minimalistiske plastdelene. Karosseridelene er utrolig like de utgående modellene, selv om de hevdes å være ergonomisk justert. De beholder den karakteristiske motocross på steroider profilen, samtidig som de er dekorert i noen friske fargevalg.
Det som er mer merkbart er forbedringene i teknologien. Den utgående duoens LCD-skjerm fikk en Casio-klokke til å se avansert ut. Nå er den erstattet med en 4,2-tommers farge-TFT-skjerm, kombinert med nye brytere, og en USB-C-ladeport på Enduroen. I tillegg til dette får begge modellene krengningssensitiv ABS og traction kontroll, pluss kjøremoduser. Enduroen går et skritt videre videre med en ny Dynamic Slip Adjust, som kommer som en del av det valgfrie Rally-kjøremoduset, og som sies å bruke sanntids traction kontroll som tilpasser seg underlaget for å beholde fremdriften offroad.
SMC R har 17-tommers eikefelger med gatedekk, gaffelen er en WP Apex 48 mm med 224 mm vandring og justerbar kompresjons- og returdemping. En monostøtdemper med fjernstyrt forhåndsjustering gir 240 mm vandring. Enduroen, derimot, har 21-tommers forhjul og 18-tommers bakhjul, med 48 mm WP XPLOR USD-gaffel som gir 265 mm vandring. Bak er det 250 mm vandring bak, takket være en XPLOR monostøtdemper – igjen med fjernstyrt justering. SMC R har en setehøyde på 899 mm, mens den mer høybente Enduroen har en sittehøyde på 935 mm. Begge har 13,3-liters drivstofftank, og begge veier 162 kg fulltanket.