KTM 690 Duke

KTM 690 Duke ble prøvekjørt i forbindelse med KTMs LC4 triathlon i Barcelona der de presenterte nye Duke 690, Enduro 690 og SMC 690.

Duke har som brødrene fått oppdatert motor og nytt ABS-system i år.  Ved hjelp av en brikke fra Powerparts-sortimentet jobber ABS-en kun på forhjulet og tillater låsing av bakhjulet i tilfelle du kjører på banen og føler at du har nytte av motardsladder ved hard innbremsing.

Mange motoroppdateringer
Den nye LC4-motoren har nå doble tennplugger med egne mappinger for mer optimal forbrenning og mykere gange. Tennpluggene jobber parallelt opp til 4 000 rpm, etter det bytter motoren mapping og lar kun en av pluggene jobbe. Ifølge KTM er bensinforbruket minsket med 8–10 prosent, og lavere utslipp gjør motoren klar til de Euro 4-kravene som vil gjelde fra og med 1. januar 2017.

Fra 2012 ble det innført at gasskontrollen skjer ved hjelp av ride-by-wire i stedet for en tradisjonell gasswire. Det har bidratt til å eliminere på-og-av-følelsen som Duken har hatt siden modellen fikk innsprøytning. Motorgangen har blitt veldig myk, og mangler mer eller mindre helt de klassiske vibrasjonene som endunkeren som regel har.

Motoren har nå fått en omarbeidet og effektivisert oljesmøring som øker serviceintervallene til 1 000 mil. Dette er et pluss, da det gir bedre drivstofføkonomi for den som kjører mye.

Imponerer på svingete fjellveier
Prøvekjøringen fant sted på svingete fjellveier med varierende kvalitet på asfalten. Fjæringen er myk og komfortabel ved vanlig kjøring, men når du presser sykkelen hardere, merkes det også at Duke er velbalansert, da verken bak- eller forfjæringen skiller seg ut og gjør kjøringen nervøs.

Motoren imponerte på de svingete veiene med bratte oppover- og nedoverbakker. Dreiemomentet som endunkeren leverer gjør kjøringen trygg og behagelig når den ene svingen avløser den andre. Girkassen føles perfekt drevet for motoren, der sjettegiret fungerer som et transportgir for at motorveietapper skal være lettere å gjennomføre.

Ellers er sykkelen den samme som i 2012, da den nyeste modellen ble presentert, i tillegg til at den nå også leveres i A2-utgave. Totalt sett en morsom, men samtidig førervennlig sykkel som er blitt enda bedre.  

Artikkelen sto for første gang på trykk i Bike nr. 7 2014
Tekst Matti Tepsa Foto KTM