MC-salget i 1. kvartal 2020 er oppløftende lesning – i hvert fall hvis en bare ser på tallene. Totalt er det solgt 1080 nye, tunge sykler – samme periode i 2019 viste 861 solgte. Det er en økning på 25,4 %!
Hvis vi ser på nyregistreringer, dvs. at vi tar med bruktimport, er tallet ennå mer imponerende: 1383 tunge sykler er førstegangsregistrert i Norge i første kvartal – det gir en økning i antall nyregistreringer på 12,4 %. Når vi snakker om tunge sykler er har vi selvfølgelig også tatt med A2 – de er tunge sykler gode som noen.
Lettvektere kan også notere framgang: 404 nye i første kvartal – opp 6 %. Det hadde vært å vente at mopedsalget hadde gått drastisk ned, men det har holdt seg stabilt: 367 i år mot 363 i fjor.
Når det gjelder merkefordelingen i kategorien Tung MC er BMW på topp med 199 nye, tett fulgt av Yamaha med 195. Begge disse merkene har dramatisk salgsøkning for første kvartal: BMW med 44,2 % og Yamaha med 35,4 %.Rekkefølgen videre i merkestatistikken: KTM (163), Honda (157) og Triumph (64) .
Hos lettvekterne er Yamaha i suverent tet med 145 solgte, fulgt av KTM (66) og Honda (65).
Så er spørsmålet: Hvorfor er økningen så stor? Sannsynligvis skyldes det en vinter som nesten ikke har vært tilstede der hvor man finner de tyngste befolkningskonsentrasjonene. Det kan også se ut som om motorsykkel er i ferd med å bli mer akseptert som et miljømessig gunstig alternativ – spesielt i de større byene. Bompenger og det at motorsykler er enkle å parkere har sannsynligvis også sitt å si. Men – når alt kommer til alt: De aller fleste kjøper ny sykkel fordi de vet det samme som oss: Det er rett og slett forbaska moro!!