Z-familien og «Sugomi»-designet er unike for Kawasaki. I 2026 får familien en ny toppmodell: Z1100. En kraftig Supernaked som plasserer seg helt øverst i Z-serien. Modellen kommer også som en oppgradert SE-versjon.
Sugomi er kjernen i designet og kjøreopplevelsen bak Kawasakis Supernaked-modeller. Filosofien ble først introdusert på Z1000 i 2014, og har siden preget Z-familien. Den nye Z1100 viderefører dette uttrykket med skarpe LED-frontlykter og en ny underkåpe med finner som gir et ekstra aggressivt preg. Z1100 bygger på en stiv twin-tube aluminiumramme, SFF-BP-gaffel og horisontal Back-link bakfjæring. 310 mm bremseskiver og monobloc-kalipere gir presis bremsekraft og kontroll. SE-modellen er utstyrt med Brembo-bremser, radialmonterte monoblokk-calipere, Brembo-skiver, stålarmerte bremseslanger og en Öhlins S46-bakdemper med fjernjustering.
Begge modellene leveres med Dunlop Sportmax Q5A-dekk.
Av elektronikk finner du:
5” heldigital TFT-fargeskjerm med turn-by-turn-navigasjon, smarttelefonkobling og stemmestyring via Kawasaki Rideology-appen. Elektroniske gasspjeld (ETV) gir presis motorkontroll, Cruise Control, Quickshifter opp/ned, IMU med seks akser som muliggjør Cornering Management (KCMF), traction control (KTRC), integrert ABS (KIBS), flere power-modus og kjøremodus (Sport, Road, Rain, Rider).
Elektronikken omfatter: 5” heldigital TFT-fargeskjerm med turn-by-turn-navigasjon, smarttelefonkobling og stemmestyring via Kawasaki Rideology-appen. Elektroniske gasspjeld (ETV) gir presis motorkontroll, Cruise Control, Quickshifter opp/ned, IMU med seks akser som muliggjør Cornering Management (KCMF), traction control (KTRC), integrert ABS (KIBS), flere power-modus og kjøremodus (Sport, Road, Rain, Rider).
Hjertet i Z1100 er en ny 1 099 cm³ rekkefirer med 136 hk og 113 Nm dreiemoment. Med lengre slaglengde, nye innsugsporter og oppdaterte komponenter får motoren sterkere respons på lavt og middels turtall, samtidig som den leverer topp ytelse og bedre drivstofføkonomi. Den nye girkassen har optimaliserte utvekslinger, med lengre 5. og 6. gir for mer effektiv kjøring. Eksosanlegget har en 4-2-1-konstruksjon som bidrar til både lav vekt og det markante utseendet. Kjøreposisjonen er oppdatert med et styre som er 22 mm bredere og 13 mm lenger frem. Resultatet er mer direkte respons og lettere håndtering i hele hastighetsspekteret.
Z1100 og Z1100 SE tar sin plass på toppen av Z-familien. De bygger videre på arven fra denne legendariske modellserien og gir 1000-kubikks-fansen en blanding av rå ytelse og avanserte hjelpemidler. Når «Sugomi vekkes til live» i 2026, starter et nytt kapittel for Kawasakis Z-serie. – Vi gleder oss til å ønske Z1100 og Z1100 SE velkommen til Norge. Med disse modellene får Z-familien et spennende løft, og vi er sikre på at mange vil glede seg til å oppleve dem, sier Emma Teigland, salgsansvarlig for Kawasaki i Norge.