Kawasaki J300

På Eicma presenterte Kawasaki et av de mer futuristiske konseptene – Concept J: En visjon om fremtidens transport, et kjøretøy som passer både i storbyen og på landeveien. Kawasaki kaller den nye retningen for Urban Mobility, og mens Concept J er framtiden, så er J 300 Kawasakis første maxiscooter. Et startskudd.

Velprøvd konstruksjon.
Kawasaki benytter seg av en velprøvd konstruksjon, basen er nemlig Kymco Downtown 300. Kymco er en av verdens største scooterprodusenter, og har samarbeidet med Kawasaki i utviklingen av J 300. Majoriteten av komponentene er derimot nye, og designet har den japanske produsenten tatt hånd om selv. Det har resultert i klare trekk fra Ninja-familien.

Lanseringen er lagt til Lagos i Portugal, og innledes med bykjøring. Dette er hjemmebane for J300 som enkelt tar seg gjennom trafikken. Med 14-tommers forhjul og 13-tommer bak er den absolutt lett å håndtere. 

God komfort.
J 300 er også pigg fra rødlysene, mye takket være en modelltypisk CVT-kasse som fungerer tilfredsstillende. Underlaget veksler mellom asfalt og brostein, og spesielt på sistnevnte får den konvensjonelle gaffelen foran og de doble bakstøtdemperne med justerbar forspenning jobbe skikkelig. Komforten er det imidlertid ikke noe å utsette på. Merkelig nok vibrerer styret markant når du står stille, men dette forsvinner så fort du ruller avgårde. Salen er myk, og føreren har en liten støtte til ryggen. Under salen er det plass til en hjelm og noen viktige dokumenter. I hanskerommet er det et 12-voltsuttak.

Jeg med mine 190 centimeter har nok beinplass, noe som av og til kan være mangelvare på enkelte maxiscootere. Samtidig har Kawasakis designere laget konkave sider som gjør det enkelt også for korte førere å nå ned til bakken. 

Lekent og prisgunstig alternativ. 
Kawasaki hevder at J 300 passer til landeveiskjøring, samt at den har sportslige egenskaper. Det får den sjansen til å bevise når vi begir oss opp i fjellene.

Forbremsen, som består av en enkel 260 millimeters skive, er av de bedre jeg har testet på en scooter, og begge bremsehendlene er justerbare. J 300 styrer inn i kurvene med enkelhet, og de 27 hestekreftene holder greit på både lande- og motorvei. Å kalle en scooter sportslig er litt overkill, men den er vitterlig leken. J 300 er et konkurransedyktig alternativ. Resurssene er mindre enn hos andre, men det er likevel tilstrekkelig. Dessuten havner også prisen på et hyggelig nivå. 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nummer 3 2014.
Tekst Jonathan Balsvik Foto Kawasaki