Infotainmentsystemer i bil farligere enn alkohol og hasj?

Harmans bidrag til trafikksikkerhet

Det er blitt en trend blant bilprodusenter å utstyre bilene med mer og mer omfattende infotainment-systemer med større og større touchscreen. De mest omfattende styrer alt fra musikk til setejustering – listen er lang og alle funksjonene har det til felles at føreren ser bort fra veien og konsentrerer seg om skjermen.
En studie utført av Institute for Advanced Motoring i England har vist at de moderne infotainment-systemene i bil kan påvirke førerens reaksjonstid like negativt som hasj eller alkohol.
Systemene er selvfølgelig en gavepakke til bilprodusentene som bruker den beinhardt i markedsføringen, men er de så praktiske som produsentene vil ha det til?

Se på veien? Hvorfor det, da? Viktigere å bruke utstyr som er betalt for. Med unntak av blinklys, selvfølgelig

I undersøkelsen kom IAM fram til at stopplengdene ved motorveikjøring økte med 4-5 billengder når infotainment var i bruk. Man fant også ut at bilførere tok øynene bort fra veien i opptil 16 sekunder når de brukte touchscreen. I praksis betyr det at de kjørte ca 450 meter i blinde ved 100 km/t. Dette er faktisk verre enn å tekste!
Neil Greig, forskningsdirektør ved IAM sier: «Denne studien vise at det er grunn til å bekymre seg over utviklingen. Alt som tar oppmerksomheten bort fra veien er dårlig nytt.» Når infotainment var i bruk viste studien at bilførere hadde problemer med å holde avstand til forankjørende, reagerte langsommere på plutselige hindringer og slet med å holde plassen i kjørefeltet.
Skremmende nok: Studiene viser at bruk av touchscreen ga reaksjonstider som var langsommere enn hos cannabis brukere og 4 til 5 ganger lenger enn dem som kjørte med lovlig mengde alkohol i blodet (I England er det 0,85 promille). Studien viste også at brukere av touchscreen undervurderte tiden de så bort fra veien med så mye som 5 sekunder. De fleste førerne sa også at de foretrakk touchscreen framfor stemmekontroll.
Konklusjon: Som MC-fører er det ennå større grunn til å holde intenst øye med nyere og gjerne store biler. For alt du vet sitter føreren og ser på video….