Husqvarna Enduro 2015

Luleå, klarblå himmel, strålende sol og 15 grader varmt. Det kan ikke bli bedre enn dette når vi skal prøvekjøre Husqvarnas brede og nøye gjennomtenkte sortiment. Husqvarna har sju modeller i sitt enduroprogram. Tre totaktere; TE 125, TE 250, TE 300 og fire firetaktere; FE 250, FE 350, FE 450, FE 501.

Fokus på FE 350 og TE 300
To storselgere som trives bra på den temmelig steinete og kronglete banen er FE 350, og min personlige favoritt TE 300. Det er også disse to jeg har valgt å fokusere på i denne prøvekjøringen, og de representerer sine søsken i de respektive motortypeklassene.

Hele programmet er oppdatert
Hele Husqvarnas enduroprogram er oppdatert, og de ulike modellene på ulike punkter. De viktigste detaljene er imidlertid ny frontlykt, forsterket bakramme og tettere luftboks. De har dessuten fått nye, slipte gaffelkroner og bedre forskjerm (den samme som hos MX-syklene), oppdatert oljepumpe på firetakterne, samt en kvikkere elstart hos TE 250 og TE 300 for å sikre at motoren starter umiddelbart. 

TE 300 – råsterk totakter
Med en motoreffekt på 54 hestekrefter har TE 300 en av de sterkeste totaktsmotorene på markedet. Effekten leveres svært mykt og betydelig mer lettkontrollert enn på fjorårsmodellen, som vi opplevde som overdrevent hissig på lavt turtall. Det lette og smidige chassiset og det enorme momentet som totakteren leverer gjør at det blir lett å ta seg frem, nesten uansett hvilket gir den ligger i. Det er nydelig å kunne fokusere på kjøringen i det steinete terrenget, og det virker nesten som om TE 300 er helt ustoppelig.

Under enkelte konkurranser kreves det en rask start med avstengt motor, og det er ingen problemer for 300-utgaven. Sett den i andre, hold den fjærlette DDS-clutchen fra Brembo inne, og trykk på startknappen til den oppgraderte elstarten. Når motoren starter, slipper du clutchen, og du kan sikre en topplassering i første sving. Til forskjell fra firetakteren har TE 300 forgasser. Ikke like sofistikert, men heller ikke like følsomt.

Begge syklene deler samme følsomme fjæring fra WP, men de er litt for myke til å passe meg perfekt. Dempingen er svært bra, men de kunne godt hatt stivere fjærer både foran og bak for å orke å holde stand mot en 0,1-tonns klump til testfører.

FE 350 – det beste fra to verdener
Jeg har hørt gjentatte ganger på baner rundt i det kubikksfikserte Sverige at en ikke bør ha en endurosykkel på under 450 kubikk. Alle forståsegpåere mener disse er for spinkle og kjedelige, men ifølge meg blir dette helt feil. Husqvarna FE 350 kombinerer det beste fra to verdener, smidig og letthåndterlig som en 250, og tilstrekkelig med effekt for å matche en 450. Motoren veier bare 28,5 kg, men går til 12 000 rpm og leverer da 45 hk – det lyder ikke så kjedelig i mine ører. 

Motoren mates av en elektronisk innsprøytning fra Keihin, og drar mykt og fint allerede fra lavt turtall, og dette gjør at både sykkelen og jeg trives svært bra på den trange og steinete ­banen. Foto­grafen fra Husqvarna leker med livet og skriker hele tiden ”closer, closer!” når jeg skal lande etter et hopp, men gudskjelov gjør sykkelen akkurat som jeg vil hele tiden. Først når jeg lander mindre enn en halvmeter fra der han ligger midt i sporet, blir han fornøyd og utbryter: ”goooood!” 

Sammenlignet med 300-utgaven føles fjæringen en smule mer følsom hos firetakteren, og dette skyldes delvis den høyere egenvekten hos TE 350. En detalj som er utrolig smidig, og som deles av begge syklene, er justeringen av kompresjons- og retur­demping på forgaffelen. Det sitter to skruer høyest oppe på gaffelbeina, og de kan til og med justeres med hansker på i fart – dette er bra hvis en kjører lengre løp i variert terreng. 

Clutchen, som har fått en oppdatering i form av lettere korg (gjelder også FE 250), har blitt lettere og er veldig smidig og lett­dosert. Egentlig er det bare en ting jeg kan sette fingeren på, og det er manglende kickstart – noe jeg hadde installert hvis det hadde vært min egen sykkel (finnes som tilbehør). For hvem vil stå en mil ute i skogen med dødt batteri uten kick?

TE 300 bestilt
Nå trenger jeg ikke bry meg om dette, siden det første jeg gjorde da jeg kom hjem etter prøvekjøringen var å bestille en helt ny TE 300. Og den har både kick og elstart originalt – perfekt! Nå må jeg bare smøre meg med tålmodighet til den leveres.

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nummer 9 2014.
Tekst: Joakim Ottosson Foto: Husqvarna 

Pluss:
Lettkjørte og temmelig raske. TE 300-ens høye effekt.
Minus:
Firetakterne mangler kick, som burde ha vært standard.