Honda vurderer tre nye sportssykler

Dagens Honda Fireblade er stort sett samme modell som ble premierevist i 2008. Til tross for oppdateringer, senest SP-versjonen i 2014, har den havnet på etterskudd sammenlignet med konkurrentene.

Hondas utviklings- og designansvarlige, Tetsuo Suzuki, ble nylig intervjuet av britiske MCN. Han avslørte da noen viktige detaljer om Hondas tanker rundt fremtidens sportssykler fra produsenten.

– Det finnes tre prosjekter som Honda jobber med, og alle er under seriøs vurdering. Superbike-markedet har endret seg mye i løpet av de seneste årene, og vi må ta hensyn til dette i våre vurderinger, uttaler Tetsuo Suzuki.

Utviklings- og designsjefen bekreftet at nyheter for Fireblade-modellen skal ha fokus på å gjøre motorsykkelen til en funksjonell gatesykkel; den skal ikke stilles opp mot mer ekstreme motorsykler som for eksempel Yamaha R1M. 

For å matche nettopp Yamaha R1M, men også verstinger som Aprilia RSV4 RF og Ducati Panigale R, finnes det to alternativer ifølge Honda. Begge har basis i årets store nyhet RC213V-S, MotoGP-sykkelen for gatekjøring. En mulighet er en rimeligere versjon som får visse deler skiftet ut med ikke fullt så dyre. En annen variant kalles RVF1000. Den sistnevnte skal få en V4-motor basert på den i RC213V-S, men i et helt nytt og enklere chassis.

Tetsuo Suzuki uttaler til MCN at vi bare vil få se ett eller kanskje to av disse prosjektene i produksjon. Hvilken vei Honda kommer til å gå for ikke å bli helt akterutseilt i Superbike-klassen, gjenstår nå å se.

Hva tror du Honda kommer til å foreta seg for å henge med i Superbike-segmentet?

Foto: Honda