Honda kunngjør elektrisk satsing

Honda har nettopp kunngjort en bred elektrisk satsing for de nærmeste årene.

Man kan argumentere ganske sterkt for at Honda har gjort mer enn sin del av innovasjon innen mc-teknologi: Super Cub er det bestselgende motorkjøretøyet i verden. CB750 introduserte en helt ny motorsykkelarkitektur til massemarkedet, et oppsett som var toneangivende i generasjoner. Gold Wing definerte den moderne touringsykkelen. Ovale stempler, V-4-motorer – listen er lang. Men – det har vært ett påfallende fravær: Elektriske motorsykler. Nå skal det endres. På en verdensomspennende pressekonferanse 12./13. september fortalte selskapet hvordan de planlegger når det gjelder fremtidige elektriske motorsykler.

Hondas mål: Karbonnøytral innen 2040
Pressekonferansen ga også detaljer om Hondas plan om å nå karbonnøytralitet innen 2040. Dette involverer en rekke faktorer, inkludert motorsykler som kjører på «karbonnøytralt» drivstoff. Det kan være bensin/etanolblandinger eller til og med ren etanol. Men elsykler vil også spille en stor rolle. Honda bygger allerede flex-fuel-sykler for det brasilianske markedet ved sin fabrikk i Amazonas. I 2023 vil selskapet introdusere flex-fuel-modeller også i India. Honda selger allerede elektriske tohjulinger i markeder som Japan og India. Honda opplyser at de planlegger å lansere 10 eller flere modeller i sitt globale utvalg av elektriske motorsykler innen 2025. Noen er allerede på plass: Business Bike-serien brukes av Japan Post i dag, og posten i Vietnam har også begynt å bruke dem til postlevering. Til personlig bruk planlegger Honda å introdusere to pendler-EV-modeller mellom 2024 og 2025 i Asia, Europa og Japan. Kina er verdens desidert største marked for elsykler, og Honda lover å slippe fem modeller der mellom nå og 2024.

Dette er kategoriene Honda skal dele sine elektriske tohjulinger inn i

Honda deler inn sin satsing på tohjulinger med elmotor i tre kategorier: Elektriske tråsykler (EB) som har en toppfart på 25 km/t eller mindre, elektriske mopeder (EM; 25–50 km/t), og elektriske kjøretøy (EV; 50 km/t og raskere). Mange av kjøretøyene som er rettet mot de asiatiske markedene vil være elektriske scootere designet for pendlere. Hva med oss andre, da? Honda har lovet å introdusere fire modeller innen 2024-2025, tre store, «morsomme» EV-modeller og en EV-modell for barn. Hvis man leser mellom linjene betyr det sannsynligvis en elektrisk terrengsykkel som tilsvarer dagens CRF50F eller CRF110F.

En del av Hondas EV-planlegging avhenger av utvikling utbyttbare batterier og batteridelingstjenester. Det eksperimenteres for tiden med slik teknologi i India og Indonesia. De fire store japanske produsentene, sammen med europeiske konserner, har som mål å standardisere batteristørrelsen. Se for deg å bytte ut propanbeholderen på grillen, så får du en viss forståelse for tankegangen.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser