Honda CBR 1100 XX, brukt

Med CBR 1000 F fra 1988 var Honda først ute med en motorsykkel spesialkonstruert for høy toppfart, og som virkelig levde opp til sitt strømlinjeformede utseende: 258 km/t i toppfart. Kawasaki var dog raske med å trille frem ZZR 1100 med en toppfart på hele 270 km/t. Det tok pusten fra  Honda, som måtte jobbe til sommeren 1996 for å bli klare med sitt nye høyhastighetsprosjektil: CBR 1100 XX Super Blackbird. Navnet kommer fra det amerikanske spionflyet Lockheed SR-71 Blackbird, som 20 år tidligere hadde satt en hastighetsrekord på 3 529,6 km/t.

320 på speedometeret under den første testen.
Da vi testet et av de første eksemplarene av  Super Blackbird høsten 1996, dro vi den skikkelig ut på sjette slik at det sto 320 på speedometeret. Det tilsvarte hele 295 km/t i reell fart, og med 141 oppmålte hestekrefter på bakhjulet og 253 fulltankede kilo, var det lett å forstå at Honda hadde lyktes uvanlig bra med fasongen på kåpene. Til sammenlikning trenger dagens Kawasaki ZZR 1400 nesten 200 hestekrefter for å nå 303 km/t. Det er mulig at de aller tidligste eksemplarene av Super Blackbird var i eksepsjonelt god form eller behandlet med et slags aerodynamisk glidemiddel, for våre siste toppfarts­noteringer har vist 278 km/t.

Lettvekts aluminiumsramme.
En fulltanket vekt på 253 kilo er relativt lett for en så stor og sterk motorsykkel med fine touringegenskaper. Den moderne aluminiumsrammen gir et godt bidrag til dette, og den fungerer fortreffelig sammen med gaffelen, som til tross for at den ikke har justeringsmuligheter holder Hondaen stabil og under kontroll i alle hastigheter.

Helt nykonstruert høyeffekts motor.
Motoren var ikke noen oppdatert versjon av CBR 1000 F, men en helt ny konstruksjon på 1 137 kubikk med oppgitt effekt på 164 hestekrefter; et tall som ligger i nærheten av virkeligheten målt på veivakselen. Det var et høyt effektuttak, og væskekjølingen fikk hjelp av en oljekjøler. Foran 1999 ble CBR 1100 XX oppdatert med innsprøytning i stedet for 42-millimeters forgasser, 24-liters tank og større radiator. Gaffelen forble uten justeringsmuligheter, og effekten var uforandret. Luftinntakene i fronten var nå forbundet med luftboksen i stedet for å være rettet mot oljekjøleren, som fikk en egen kjølevifte.

I 2001 kom det analog/digital instrumentering, høyere kåpeglass og katalysator.

Svært effektive kombibremser.
Kombibremsen som aktiverer for- og bakbremsen samtidig er svært effektiv. Et eksempel er at det går an å stoppe på bare 46 meter ved kun å benytte bremsepedalen. Til sammenligning stopper 2012- modellen av Yamaha Super Ténéré med ABS først ved 43 meter.

Hvis du liker å kjøre på bane og lokkes av tanken på å kjøre Super Blackbird på Rudskogen – do it! Men ikke glem at kombibremsene kan få bakhjulet til å løsne om du bremser svært hardt med forbremsen.

Kjapp motorsykkel til en grei bruktpris.
Å kjøre en Super Blackbird fra 1996 er en verdifull påminnelse om at det går an å få en temmelig  bra og kjapp motorsykkel for en rimelig penge. En Super Blackbird er bare tre kilo tyngre enn en Hayabusa, klarer 295 km/t under optimale betingelser og har komfort, finesser og lettkjørthet som gjør den til et godt valg både som hverdags- og fritidskjøretøy. 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 6 2012.

Tekst: Tobias Bovin