Her er Kawasaki Versys 1000

I og med at alt av detaljer omkring Kawasaki ZZR 1400 og ER-6 allerede er lekket var det Versys 1000 som fikk æren av å spille hovedrollen under Kawasakis pressevisning i Milano i dag. Akkurat som lillebror, har også Versys 1000 sitt hovedfokus på landeveien, men takker trolig ikke nei til beherskede turer innom grusen.

Suksess?
Motormessig handeler det om en rekkefirer på 1000 kubikk, som 118 hestekrefter. Fokuset er imidlertid ikke på toppeffekten, men på et sterkt mellomregister. Motorsykkelhistorien er imidlertid ikke proppfull av suksesshistorier når det gjelder 1000 kubikks rekkefirere i adventureklassen, så det blir spennende å se om Versys 1000 kan gjøre noe med dette.

Vesentlige detaljer:
– Lang fjæringsvei foran og bak, tillater sportslig kjøring under varierende veiforhold.
– Oppreist og svært komfortabel sittestilling gir føreren god kontroll og trygghet i krevende situasjoner.
– Sporty og lettstyrt på grunn av lett dobbel-rør alu-ramme.
– 1,043 cc rekke-fire med kraftig drag gjennom hele turtalls registeret.
– Justerbar vindskjerm
– Funksjonell og robust kåpe gir god vind-beskyttelse.
– Mestrer lange etapper med 21.5 L bensintank
– KTRC (Kawasaki TRaction Control)
– 3 modus dekker de fleste forhold
– Power Mode valg
– 2 modus: Full Power + Low Power (ca75% av fullt)
– Nyeste ABS er standard
– Robust seteramme designet for last
– 17″ hjul: ideell for sportslig kjøring

Oppdatert ER6

Heller ikke ER6-modellen fikk stå urørt foran 2012-sesongen. Her er et lite utvalg over det Kawasaki forteller er oppdatert eller forbedret:
– Kompakt 649 cc parallell twin motor med økt moment i middel-området.
– Raskere akselerasjon, mer morsom å kjøre.
– Effekt-kurve med fokus på midlere til høyere turtallsområde, og med en tilnærmet lineær effektkurve.
– Mer lettkjørt i trafikken.
– Økt bunn-drag for enklere igangkjøring.
– Ny perimeter ramme i strekkfast stål gir redusert vekt og lettere håndtering.
– Offset liggende monodemper bak.
– Ny dobbel-rør svingarm.
– Ny utforming av setet gjør det lettere for fører å nå bakken med begge ben.
– Nytt lettlest instrumentpanel med følgende nye funksjoner:
Gjenstående kjøredistanse, drivstoff forbruk (snitt/aktuell) og ØKO- indikator.
– ABS-modellen har nyeste type lett-vekts ABS enhet.

ZZR 1400

Kawasaki viste selvsagt også frem sin nye høyfartskiller ZZR 1400. Klikk på linken under for å lese mer om denne.

Hva tror du, blir dette et suksessår for Kawasaki?