Nærmere 100 motorsykkeljournalister fra hele Europa er samlet her på Lausitzring for å prøvekjøre den nye Suzukien. Det første passet mitt gikk rett til helvete etter at en svensk kollega krasjet en helt ny B-King på tredje runden. Vi ble vinket inn og dermed måtte jeg vente ytterlig en time før jeg kom utpå igjen.
Det gikk heldigvis bra med svensken. Ryktene sier han klarte seg bra, tror det er snakk om et brukket kragebein. Verre gikk det mest sykkelen som havnet rett i betongveggen på det ene langrtrekket. Den tror jeg havner på skraphaugen…
Og sykkelen? Ja den går som et uvær. På den første frie runden (vi har guide rundt banen den første runden) viste den digitale måleren 239 km/t på det lengste langstrekket. Og den er god for betydelig mye mer, sikkert opp mot 270. Ganske heftig på en nakensykkel!
Men det er aksen som imponerer mest. På første gir er det ikke mulig å vri på fullt. Den stiger rett til værs. Det gjør den også på andre og tredje, hvis pådraget er brutalt nok.
Designet kan man sikkert diskutere seg grønn på. Personlig synes jeg ikke den er så mye endret siden 2001. Hvis du tar bort speilene og skiltfestet, så er det minimale forskjeller. Dessverre, mener jeg. Den var jo en designmessig bombe i 2001, i dag er den ikke det. GSR600 har de samme linjene, og den har jo vært på markedet et par sesonger allerede.
Jeg har lagt ut bilde her av begge, så kan dere jo dømme selv.
Vel. Det var litt (u)kvalifisert synsing fra min side, her jeg sitter på presserommet, svett i panna og med kroppen full av adrenalin etter å ha lagt bak med noen morsomme runder med B-King. Nå skal jeg kjøre ett pass til, så er det en hel måned sommerferie. Det blir deilig. Men helt fri tar jeg nok ikke. B-King er på plass i Norge allerede om noen uker, og jeg har allerede booket den.
NB 1:
Vi har ikke fått effekttall, men ryktene sier 184 gamp. I så fall er det 11 HK mindre enn det vi forventer på Hayabusaen. Time will shåw…
NB 2: Prøvekjøringen kan du lese i nummer 10 som er i handelen om altfor lang tid…