Harley-Davidson Sportster fyller 60 år

1950-tallet
På grunn av økt konkurranse fra britiske produsenter ble K-modellen brukt i perioden 1952-56 med integrert veivhus, men man erstattet sideventiler på 55ci-motoren (883cc) med toppventiler. Man beholdt også den fremre og bakre hydrauliske fjæringen, som var avansert på denne tiden. 
 
I løpet av de seksti årene har Sportsteren utviklet seg, respondert på markedets behov og satt trender. Et eksempel på dette er XLCH (Competition Hot)-Sportsteren fra 1958, med sin offroad-stil og funksjonalitet, bobber-bakskjerm og peanut-tank fra ’48 125cc Model 5.
 
1960-tallet
På 60-tallet utviklet Sportsteren seg forsiktig, og ved slutten av tiåret hadde XLH, sakte men sikkert blitt customisert. I 1970 så XR750 dagens lys. XR750 ble bygget for å erobre både grus og asfalt – en regelendring i 1969 tillot at 750cc OHV-motorer kunne kjøre løp i USA, og H-D trengte en konkurransedyktig sykkel. XR750 ble svaret.
 
1970-tallet
I 1972 vant Cal Rayborn 3 av 6 runder under de transatlantiske løpene på Brands Hatch, med en custom-versjon av XR750. I tillegg satte han runderekord. I tre tiår deltok XR-750 i American Dirt Track-racing. Racingførere som Jay Springsteen, Chris Carr, Ricky Graham, Mert Lawwill og Kevin Atherton begeistret fans på sine brølende XR-sykler. Ni ganger mester Scott Parker tok nesten hundre seire, hovedsakelig på XR.

1972-modellen XL brukte en 1000cc-versjon av den kjente Iron Head-motoren (Jernsportsteren). I 1976 ble girskiftet flyttet til venstre og bakbremsen til høyre side. Forventningene økte med XLCR (Café Racer) i 1977. Med sin XR750-inspirerte bakfjæring, ny ramme, tredoble skivebrems, støpte aluminiumsfelger og midtstilte fothvilere, ble dette den mest sportslige Sportsteren til nå.<

1980- og 90-tallet
I 1983 ble det lagt ytterligere vekt på ytelse med XR1000, da XR750-motorens sylindere og topper ble brukt på den eksisterende Sportster-blokken.
 
I 1986 kom Iron Head-motoren inn i historien med introduksjonen av Evolution Sportster-motoren i to utgaver; 883cc og 1100cc (denne ble erstattet to år senere med en 1200cc motor). I 1987 kom XLH883 Hugger. På grunn av sykkelens størrelse ble den tatt godt imot av blant annet kvinnelige førere. Alle Sportstere fikk 5-trinns girkasse i 1991, og alle utenom standard 883 ble oppgradert fra kjede til beltedrift.

Fra 2000 og frem til i dag 
I 2000 ble XL1200S Sportster Sport utstyrt med to fire-stemplede bremsekalipere. 2002 XL883R kom med et slankt 2-1-eksosanlegg, to skiver foran og lavt styre. I 2004 fikk alle Sportstere nytt rammedesign og gummimonterte motorer, og i 2007 erstattet drivstoffinnsprøytning forgasserne.
 
I 2008 introduserte Harley-Davidson en Sportster med en 90-hesters motor, opp/ned-gaffel og kraftige bremser, lettvekts aluminiumsvingarm, moderne instrumenter og midtstilte fothvilere. Nightster hadde svarte felger og steingrå motor, mens en annen detalj, også kjent i dag, er LED-bremse-/baklyset kombinert med de bakre blinklysene.
 
I 2010 oppstod røttene til den moderne Sportster-serien, Det begynte med XL883N Iron, som ble grunnmodellen, og den strippede XL1200X Forty-Eight – med design basert på 1948-modellen Model-5 – som den også tok navnet sitt fra.
 
To år senere ga XL1000V Seventy Two et chopper-utseende til Sportster-serien enda en gang, sammen med den mer avslappede custom-stilen til XL1200C. Alle fire syklene hadde referanser til Sportsterne fra slutten av 50- og 60-tallet.
 
Iron 883 og Forty-Eight ble kraftig revidert med oppgradert fjæring og ABS-bremser i 2016, med en blanding av den autentiske stilen og den moderne funksjonaliteten. I 2017 er XL1200CX Roadster utstyrt med 43 mm USD gafler, premium demping og kraftige bremser. 
 
For mer informasjon om 2017 Sportster-serien, som består av Iron 883, Superlow, 1200 Custom, Forty-Eight, Superlow 1200T og Roadster, klikker du deg inn på www.harley-davidson.com