Harley-Davidson presenterer Low Rider S

Low Rider S drives av en Screamin’ Eagle® Twin Cam 110™-motor, og er det tredje medlemmet av Harley-Davidsons S-serie med cruisere. Serien består også av de nylig lanserte Fat Boy® S- og Softail Slim® S-modellene. Med oppgradert fjæring og bremser skal Low Rider S fullføre Performance-pakken med en motorsykkel som er nedstrippet og klar for action.

– Førere har spurt om når Harley-Davidson kom til å bygge en ny aggressiv, Performance-basert sykkel lik de legendariske FXR-modellene, forteller Brad Richards, Harley-Davidsons Director of Styling. – Dette er vårt svar på spørsmålet. Low Rider S er inspirert av den gjeldende custom-trenden og vår egen stilarv, men har også som mål å redefinere Harley-Davidson Performance for en ny generasjon førere. Vi hadde et sterkt ønske om å opprette en forbindelse mellom føreren og veien, ved å levere umiddelbare krefter og smidig håndtering i en sykkel som er strippet ned til det mest essensielle.

Screamin’ Eagle Twin Cam 110-motoren har det største slagvolumet i Harley-Davidsons motorprogram. Den er utstyrt med Screamin’ Eagle® Heavy Breather Performance-luftfilter og 2-til-2 eksosanlegg i Fat Bob-stil, og gir et maksimalt dreiemoment på 156 Newtonmeter ved 3500 rpm – 13 prosent mer enn hos standard Low Rider-modellen. En solid clutch leverer kreftene videre til 6-trinns Cruise Drive®-girkassen. Cruise control som aktiveres av elektronisk gasskontroll er standard. Finishen på hele drivverket og eksosanlegget er pulverlakkert med en kombinasjon av høyblank svart og såkalt «wrinkle black».

Premium Ride nitrogengass-aktiverte støtdempere og Premium Ride-forgaffel skal sørge for gode manøvreringsegenskaper og komfort. Støtdemperne foran og bak reagerer raskt på små humper, og sørger for at hjulene er i god kontakt med veien. Trippelstemplede forbremser med to flytende skiver er utstyrt med standard ABS-system. Et nytt solosete, flat dragbar på 13,9 cm høye risere, samt midtmontert instrumentpanel er andre vesentlige detaljer. Salhøyden er fortsatt lave 67,5 centimeter.

En karakteristisk racingaktig lyktekåpe skal gjøre Low Rider S godt gjenkjennelig langs veien.

– Når du kjører fort i denne loddrette stillingen, trenger du litt vindbeskyttelse, uttaler Dais Nagao, Harley-Davidsons Senior Stylist. – Måten frontlyktene er innfelt, enda dypere i kåpen, gir Low Rider S et aggressivt uttrykk. Det er en markant måte å uttrykke motorsykkelens personlighet på.

Solosal og avkuttet bakskjerm gir sykkelens bakpart en ren stil, og Low Rider S leveres kun med Vivid Black på metallplatene. Det eneste unntaket er de nye og lette støpte aluminiumsfelgene i Magnum Gold, inspirert av de gylne magnesiumfelgene som ble brukt på racerbiler på 1960-tallet. Et gullmerke på tanken er en hyllest til 1977 XLCR Café Racer-modellen.

H-D.com gir deg mer informasjon.

Foto: Harley-Davidson