Harley-Davidson og Qianjiang avtaler samarbeid om lett MC

Dette er er hvordan man tenker seg en lett H-D kan komme til å se ut

Harley-Davidson og kinesiske Qianjiang Motorcycle Company har inngått avtale om samarbeid for å utvikle en rimelig Harley-Davidson med lite slagvolum – sannsynligvis ca 300 ccm – beregnet på markedet i Østen. Qianjiang har massiv erfaring når det gjelder å bygge motorsykler med forholdsvis lite slagvolum: De har levert både gatesykler og offroadmaskiner til politi og sivile markeder.

Harley-Davidson har vært under ild fra den mildt sagt uberegnelige Donald Trump etter at de kunngjorde planer om å bygge fabrikker utenfor USA for å unngå tollsatser innført av Trump – mannen som kaller dem upatriotiske fordi de prøver å overleve som bedrift Trumps importavgifter har økt tollsatsene på deler og materialer H-D må importere fra 6% til heftige 31%. I praksis betyr det at Harley-Davidson kan spare mellom 1500$ og 2000 dollar pr. produsert enhet ved å flytte produksjon av eksportmodeller ut av USA.. Når Harley nå velger å samarbeide med det kinesiske selskapet er det fordi markedet i Østen er enormt og Matt Levatich, Harleys CEO, sier at initiativet er en måte å introdusere Harley-Davidson til nye kundegrupper. Han slår også fast at selv om den nye lette motorsykkelen skal produseres i Kina, vil ingen være i tvil om at det er en Harley Davidson. Man håper at den nye lette H-D vil være hos forhandlere i 2020, men det foreligger foreløpig ingen planer om å markedsføre den i Europa.