Ducati viser oppgradert Scrambler 800 Full Throttle og ny Icon Dark for 2025
Forskjellige Generasjoner med Harleys handler først og fremst om forskjellige motorkonstruksjoner. Nå er Big Twin-motoren inne i en Twin Cam-periode. Forgjengerne var Evolution, Shovelhead (som var delt opp i to deler), Panhead og Knucklehead, som var den første toppventileren. Nå er det på tide med neste steg, en væskekjølt Twin Cooled.
Som en hyllest til jubileumsåret har H-D sluttført sitt ambisiøse Rushmore-prosjekt. Navnet har to betydninger. Delvis spiller det på det for amerikanske motorsyklister nesten episke Mount Rushmore som ligger i nærheten av Sturgis, der det årlig arrangeres et enormt H-D-arrangement. For det andre synes produsenten at navnet inneholder ”more rush”-, ”boom audio”- og ”blast”-følelser, hva det nå enn betyr.
Motorsyklistene ble tatt med på råd.
Det 3,5 år lange prosjektet ble startet med tusenvis av intervjuer av både Harley-førere og eiere av andre merker. Spørsmålene handlet om H-Ds egenskaper, hvordan brukerne mener Harley skal være, og hvordan de kan forbedre seg. De har også tatt hensyn til fremtidens stadig strengere miljø- og støykrav.
Prøvekjøringen av Harley Davidsons flaggskip i Touring-familien – Electra Glide Ultra Limited – med alle godsakene fra ”prosjekt Rushmore” foregikk på svingete veier i Rocky Mountains, Colorado. Vi tar av oss hatten for Harley, siden de har klart å holde på designen, samtidig som de har forbedret den på nesten alle måter.
God på komfort.
Kåpen foran har fått et avtakbart luftinntak som i vindtunneltest har vist seg å redusere turbulensen rundt førerens hode. En regnskur under prøvekjøringen beviser vindavviserens utmerkede funksjon. Hjørnene på veskene har blitt rundere, og de er også flyttet bakover, noe som gir mer plass til passasjeren. Det finnes en ny ”one touch”-låsemekanisme, som gjør at man nå kan åpne og lukke veskene med en finger. Passasjeren kan nyte fem centimeter bredere og 2,5 centimeter dypere sits. Til tross for den stømlinjeformede designen er veskene fem prosent større enn tidligere.
Se og bli sett, det er produsentens motto nå når motorsykkelen har fått nye LED-lamper, kalt Daymaker (Harley er bra til å finne på navn på utstyret sitt).
Betydelig bedre kjøreegenskaper.
Kjøreegenskapene har blitt betydelig bedre. Den nye forgaffelen, som har vokst fra 43 til 49 millimeter, jobber fantastisk bra. En standard-Harley har aldri hatt bra fjæring, men det er nå endret. Den luftassisterte bakfjæringen er lik som i 2009.
Også bremsene har fått en etterlengtet oppdatering i form av en kombifunksjon. Når man trykker inn forbremsen, formidles det også litt kraft til bakbremsen og motsatt. Innbremsinger er lettkontrollerte og stabile, selv om motorsykkelen er gigant på 400 kilo. ABS er standard.
En annen trivelig forbedring er at clutchen nå er hydraulisk, noe som gjør den mer lettarbeidet.
Jeg blir overrasket over at H-Ds representanter virker mest stolt over infotainment-systemet fra Harman Kardon, ikke den banebrytende motoren på 1 690 kubikk, som til tross for det væskekjølte topplokket ser ut som en tradisjonell luftkjølt versjon. Dette kommer sannsynligvis av at den nye Twin-Cooled-motoren bare skal finnes i noen touring-modeller i Europa … Den store lanseringen skal skje i USA om drøye ett år.
Mange teknologiske detaljer.
Infotainment-systemet styres via en 6,5-tommers skjerm og består av radio, USB-kontakt for tilknytning av smarttelefon, blueooth, GPS og kjørecomputer. Systemet kan styres uten at man må slippe styret. Skjermen har også en touchfunksjon som kan brukes med hansker.
Selv er jeg en old school-motorsyklist, og ville klart meg fint uten systemet med forsterker og basskasse i sideveskene. Men selv om jeg ikke er bergtatt av teknikken, så har jeg ingen problemer med å håndtere den, for funksjonen er intuitiv og oversiktlig.
Motoren kom ikke til sin rett på grunn av høyden over havet.
Sjelen og hjertet, det vil si motoren, kommer ikke til sin rett under prøvekjøringen. Problemet er at vi kjører mellom 1 600 og 3 500 meter over havet. Motoren skal ha mer krefter enn sitt luftkjølte søsken, takket være bedre pust, hvassere kammer og økt kompresjon Det handler om ti prosent mer kraft og dreiemoment, noe som betyr omtrent 80 hester. Høyden over havet senket den tilgjengelige effekten med omtrent 25 prosent, så jeg får stole på Harley på det punktet. En god egenskap i den nye motoren er at den er nesten vibrasjonsfri gjennom hele registeret. På typisk H-D-vis er derimot girkassen like skramlende som før.
Fortsatt rom for noen foredringer.
Avslutningsvis kan man si at H-D har laget en bra motorsykkel som respekterer merkets lange historie og dets trofaste fans. Det er derimot fortsatt rom for forbedringer. Først og fremst er fjæringen ufølsom, og girkassen fortsatt grov.
I standardutgaven er sykkelen nesten lydløs, men det finnes det en løsning på. Last ned motorlyd på en USB-stick, koble det inn i infotainment-systemet og skru opp maks volum. Ekte Harley-lyd og en herlig følelse – det er sånn Harley skal være.
Artikkelen sto første gang på trykk i Bikekatalogen 2014.
Tekst: Kenneth Lehtola Foto: Harley-Davidson