Leks Motor AS: På vei mot 20 millioner i omsetning etter 6 måneder
Å kombinere kåpeløs sportssykkelsestetikk fra 80-tallet med moderne motor- og chassiskomponenter har flere produsenter forsøkt, men nesten ingen har klart det like bra som Suzuki. Med potensiell aggressivitet og svært tydelige muskler gjør GSX 1400 et temmelig overveldende inntrykk på en tilskuer. Strengt talt er Suzukien identisk med sine konkurrenter Honda CB 1300 F, Kawasaki ZRX 1200 og Yamaha XJ 1300, men med mye mer naturlig pondus. ”Potente!” som en italiener ville ha sagt det.
Nesten teknisk uendret
Høsten 2001 kom den første årsmodellen av GSX 1400 på markedet (dog kalt en 2002-modell), og den ble solgt til og med 2008. Den eneste tekniske oppdateringen (en enkel konisk og tre kilo lettere lyddemper, samt oppdatert innsprøytning) foretok Suzuki i 2005. Valg av årsmodell handler mer om hvilken fargekombinasjon du har bestemt deg for – de tekniske forskjellene er ytterst få.
Mengder av krefter i lav- og mellomregisteret
Motoren har den uvanlige, men forlokkende kombinasjonen luftkjøling/innsprøytning, og er tydelig innrettet på menger av krefter i lav- og mellomregisteret. 100 Newtonmeter finnes på bakhjulet ved drøye 2 000 rpm. Ved samme turtall gir Yamaha XJR 1300 bare 70 Newtonmeter. Og det mangler ikke potensial til å forbedre motorens styrke ytterligere: MotoSpeed i Västerås har bygd en GSX1400 med 1550-kubikksmotor som gir 165 hestekrefter og 165 Newtonmeter på bakhjulet.
Et komfortabelt valg – helst med tilbehørsvindskjerm
Suzukien er ikke bare sterk, men også et godt valg for deg som setter pris på å sitte komfortabelt. Sadelen er myk og bred, men litt glatt, og understøttes av en behagelig myk fjæring. Det er dessuten godt med plass. Avstanden mellom setet og styret er sjenerøs, og passer best hvis du er over 175 centimeter lang. Oppbevaringsrommet under salen er uvanlig stort, og rommer både regndress og hansker.
Speedometernålen stanser ved 242 km/t, i praksis 227 km/t. Å kjøre så fort med Suzukien er svært ukomfortabelt, siden nakken da belastes hardt av fartsvinden. Et populært tilbehør til GSX1400 er vindskjerm, og disse finnes i mange ulike fabrikater og størrelser; bare MRA har elleve ulike varianter. Viktig å tenke på er at små justeringer av skjermvinkelen kan utgjøre stor turbulensforskjell.
Topp bremser, fullt justerbar fjæring
Den seksstemplede kaliperen foran kommer fra GSX-R 1000, og gjør at bremselengden fra 100 km/t kun er 32,8 meter, og dette er klart bedre enn noen av modellens samtide konkurrenter fra begynnelsen og midten av 2000-tallet. For å legge 400 meter bak seg trenger GSX 1400 hele 11,9 sekunder, siden akselerasjon fra stillestående ikke er Suzukiens sterke side.
Blant store japanske motorsykler uten kåpe er det ingen selvfølge at fjæringen er fullt justerbar, men det er Suzukiens fjæring – både foran og bak. Dog er det nok den ikke så veldig avanserte fjæringen som blir den mest tydelige svakheten for deg som liker å kjøre inspirert. Men det går faktisk an å justere grunninnstillingen og forbedre helhetsinntrykket vesentlig.
Demperjustering gir en kvikkere GSX
For en fører som veier 80 kilo gir følgende innstillinger en betydelig kvikkere GSX 1400: Fjærforspenningen foran (oppe ved gaffelkronen): 3,5 synlige omdreininger. Kompresjon foran (lengst nede på gaffelbeina): 3 klikk ut fra hard. Returdemping foran (høyest oppe på gaffelbeina): 7 klikk ut fra hard. Fjærforspenning bak (den store skruen på støtdemperene): 4 synlige omdreininger. Kompresjon bak (den lille skruen på støtdemperne): nivå 4. Returdemping bak (justeringsskruen under støtdemperne): nivå 3.
Et trygt og velprøvd valg
Hvis du har bestemt deg for en kåpeløs motorsykkel med pondus, er GSX 1400 et offensivt og morsomt valg. Dessuten er det trygt, da barnesykdommer og modellspesifikke feil mangler, og motorens velprøvde konstruksjon og lave trimmingsgrad gir slitestyrke og sparte utgifter.
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 10 2013.
Tekst: Tobias Bovin Foto: Bikes arkiv