– Frekt av Gjensidige

Bike har fått henvendelse fra mange lesere og forsikringstakere som reagerer på at Gjensidige velger å betale tilbake 700 millioner kroner til kundene, i stedet for å sette ned de svindyre prisene på forsikringer som kundene nærmest er tvunget til å betale. De fleste av Gjensidige-kundene er naturligvis positive, men en del er skeptisk til fremgangsmåten.
– Skikkelig luretriks det her. Fikk tilbake over tusen spenn. De vil heller gi ut «overskudd» enn å senke prisene. Det vil jo faktisk skape konkurranse og kanskje gjøre at de tjener mindre penger. Nei, fy flate. Gi meg heller billigere forsikring, lyder kommentaren fra en av våre lesere her på bike.no.

Frekk måte å låne penger av kundene
Forbrukerrådet har allerede drøftet tiltaket internt.
– Det overrasker meg at et selskap med så mange års erfaring med risikoberegning trenger å ta inn ekstra premie i tilfelle premien deres ikke stemmer, og deretter tilbakebetaler kundene i etterkant, sier Bjørnar Eilertsen i Forbrukerrådet. Han mener dette nesten er en frekk måte å låne penger på av kundene.
– Du som kunde låner jo faktisk penger til Gjensidige, og får dem tilbake uten renter, kommenterer han.

Dessuten må det være en forholdsvis stor kostnad knyttet til å regne ut hvor mye hver enkelt kunde skal ha igjen, samt å tilbakeføre penger, som kundene kunne vært spart for ved lavere pris i utgangspunktet, legger han til.

Tøffere kamp
Nå ser det ut til at Gjensidige og If – som alene har markedsandel på hele 70 prosent – skal få tøffere kamp om forsikringsmilliardene. Nemi og DnB Nor vil være nye aktører neste år. Gjensidige gikk med svimlende tre milliarder kroner i overskudd i 2007. Forbrukerombudet hilser flere aktører på banen velkommen.
– Det er tydelig at det trengs konkurranse. Forbrukerne er mest tjent med lavest mulig inngangspris, slik at det er lettest å sammenlinke prisene, sier Bjørnar Eilertsen.

Informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige mener forbrukerrådet bommer i kritikken.
– Det er kundene som eier Gjensidige, og vi betaler tilbake penger når det går godt med selskapet. Slik fungerer det for eksempel også hos Coop. Det blir feil å sammenlikne oss med andre forsikringsselskap, sier Thoresen, som har liten tro på noe gunstig effekt for kundene ved å sette ned prisene.

– De øvrige selskapene ville reagert ganske raskt med å også sette ned prisene. Da ville effekten og opplevelsen av å være kunde, og dermed medeier i Gjensidige, blitt kortvarig.

Har ikke bommet
Han avviser at Gjensidige bommet på risikovurderingen i fjor, ettersom de fikk et så enormt overskudd som hele tre milliarder kroner.
– Vi som alle andre selskap skal generere verdier. Markedet er knallhardt, og det kommer til å bli enda hardere når nå ytterligere to nye aktører melder seg på banen.

Hva mener du – vil det føre til lavere priser dersom Gjensidige setter ned prisen i stedet for å betale tilbale penger?