Forbud for enkelt og primitivt

MCTA har klare meninger om 18 års grense på lettvekter. Her styreleder i MCTA – Odd Terje Døvik

PRESSEMELDING
20.08.2025
Heve aldersgrensen for lett MC: En lettvint – og primitiv – løsning
UP-sjef Knut Smedsrud vil heve aldersgrensen for å kjøre lett motorsykkel fra 16 til 18 år. Han mener det
er for farlig for 16-åringer å kjøre lett MC, og viser blant annet til at det er 60 ganger farligere å kjøre lett
motorsykkel enn å kjøre bil. Slike sammenligner er lite hensiktsmessige. En MC vil – uansett størrelse –
aldri være like sikker som en bil. Da måtte den hatt to hjul ekstra og vært omgitt av et stålbur, og da ville
den ikke lenger vært en motorsykkel.
Bekymringsfull utvikling
MCTA deler likevel Smedsruds bekymring over ulykkene på lett MC. Ingen av oss er uberørt når unge
mennesker med livet foran seg dør i trafikken. De siste ti årene har det i gjennomsnitt omkommet én 16-
eller 17-åring pr år på lett MC. Men i fjor omkom fire, og hittil i år har vi hatt tre dødsulykker på lett
motorsykkel. Den siste kom i Tromsø i går. Vi skal være forsiktige med å trekke vidtrekkende konklusjoner basert på et såpass tynt statistisk grunnlag, men dersom denne utviklingen innebærer et trendskifte er det åpenbart riktig å se etter avbøtende tiltak.
Å heve aldersgrensen for lett MC til 18 år, slik UP-sjefen foreslår, er et slikt tiltak. Det innebærer i
realiteten at det blir forbudt for 16- og 17-åringer å kjøre lett MC, og vil naturligvis føre til en sterk
reduksjon i antall dødsulykker for denne trafikantgruppen.
Lettvint og primitivt
Samtidig er et slikt forbud etter MCTAs syn en svært lettvint og primitiv løsning, som rammer blindt og
fratar en hel ungdomsgruppe muligheten til å løse sine legitime transport- og rekreasjonsbehov. En ting er
at disse behovene ikke forsvinner selv om lettvekteren gjør det. Kollektivtilbudet er ikke like godt alle
steder i landet, og vi frykter at et lettvekter-forbud vil føre til en oppblomstring av mer eller mindre ulovlig
kjøring med trimmede mopeder, fire-hjulinger og lettvektere uten førerkort.
I tillegg tar vi avstand fra denne kollektive avstraffelsen av en hel ungdomsgruppe. Det er riktignok en del
16- og 17-åringer som har alt for liten respekt for fartsgrenser og andre trafikkregler, gjerne i kombinasjon
med en alt for høy risikovilje. Foreløpige undersøkelser kan også tyde på at tekniske mangler ved syklene
kan ha spilt en rolle i flere av dødsulykkene de siste to årene.
Målrettede tiltak
Mot dette bakteppet er det ønskelig at politi og vegmyndigheter i stedet for å flagge en forbudslinje heller
setter inn målrettede tiltak mot de ungdommene som velger å operere utenfor trafikksystemets rammer.
Terskelen for førerkortbeslag, avskilting eller for den saks skyld kjøretøybeslag kan med fordel senkes.
Omfanget av tekniske kontroller langs veien må økes. Man bør vurdere å innføre prøvetid for MC-førerkort
slik man har for bil. Og vi må fokusere enda sterkere på holdningsskapende arbeid, slik det allerede skjer
flere steder, blant annet i Vestfold (i regi av MCTA) og på Agder (i regi av Nullvisjonen). Sistnevnte
kombineres med kjøretrening på lukket bane, som er et annet tiltak med god effekt.
De få som ødelegger for de mange
Det er dessverre en del motorsyklister – i alle aldre – som opptrer på en måte som ødelegger for hele
motorsykkelmiljøet. Det er de få som ødelegger for de mange myndighetene bør gå etter, og det er disse
som bør påføres kostnader og ulemper, ikke alle dem som opptrer ansvarlig og innenfor de gitte rammene. Generelle forbud mot enhver aktivitet som er «farlig» eller har uheldige sider er for enkelt og primitivt.

KONTAKT
MCTA (mcta.no):
Odd Terje Døvik, styreleder (otd@mcta.no), tlf 911 29 876
Bjørn Magnussen, sekretær (bmm@mcta.no), tlf 900 35 741


MCTA Norway er en interesseorganisasjon for norske motorsyklister. Organisasjonens formål er å

  • arbeide for norske motorsyklisters rettigheter
  • skape sosiale møteplasser knyttet til motorsyklismen
  • fremme motorsykkelen som transport- og rekreasjonsmiddel, herunder arbeid knyttet til motorsyklisters trafikksikkerhet.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser