Forberedelser

Det aller viktigste man skal gjøre før man begynner på noe er å forberede seg.
Skal man opp i eksamen i Matematikk er det en fordel å ha regnet igjennom pensumet først. Samme med når man skal bygge om en sykkel.

Når jeg begynte på dette prosjektet så hadde jeg i tankene alt som har gått dårlig på de andre syklene jeg har bygget opp i tankene. Det som bestandig tar lengst tid er å få «spesial» deler fra andre. Jeg tenker ikke hær på ting som felger og slikt. Det er normalt hyllevare eller lar seg skaffe enkelt. Nei det er der andre må inn med arbeid som tar tid.

Kan huske at porting av topp f.eks. har tatt over 1 år fra noen leverandører ( har vært borti 2 år…. ). Så klart at slikt er uakseptabelt men man må ofte svelge noen kameler når man vil ha det man tror er det beste.

Så med disse erfaringene så sende jeg inn en Hayabusatopp allerede i november for porting med tanke på dette prosjektet. Ryktene skulle nemlig ha det til at det var en Hayabusa motor som sto i B-Kingen. Vel, en av de tingene som Suzuki har forandret var akkurat toppen. De nye toppene har større avstand mellom de to indre innsugskanalene og derved er også innsprøytingshuset og luftfilterboksen forskjellig så nå har jeg en ferdigportet Hayabusa topp som jeg må bruke til et annet prosjekt i fremtiden.

En annen ting jeg har brukt lang tid på er å lete etter helanlegg til B-King. Orginalanlegget til B-King er vel ikke det som har vunnet flest design priser og i tillegg til å bytte ut pottene så hadde jeg et ønske om å skifte ut frontanlegget og katalysatoren. Dessverre er det INGEN produsenter som jeg har kommet over som leverer komplette eksosanlegg til B-King.
Yoshimura skal muligens komme med et senere på året men jeg håper å bli ferdig med sykkelen før den tid så hær må jeg inn å modifisere et Hayabusa anlegg til å passe med sluttpottene fra Yoshimura.

Så kommer jeg til det neste som hindrer fremdriften og det er div motordeler.
Jeg har bestilt inn en del deler for å forsterke motoren slik at den skal holde det effektuttaket og kjøremønsteret som denne motoren vil oppleve. Bla har jeg bestilt forsterkede sylinderdrastenger, hi-flow oljepumpedrev osv.
Disse delene er først nå blitt sendt fra produsenten pga at de har ventet på bekreftelse at de også passer til B-King ( dette er deler som er tatt frem til Hayabusa opprinnelig ).

Så slik det ser ut nå blir det motorskruing hele helga i uke 26 og da blir det løpene oppdateringer på nett over fremdriften.