Endeavslutningene, som både Bike og NMCU har skrevet om tidligere, heter EuroET og består av en bred plate med en skarp kant rundt. Denne kanten skal ta tak i karosseriet på en bil ved et sammenstøt og sørge for at bilen «sitter fast» i den støtabsorberende konstruksjonen.
Det er selvfølgelig lett å tenke seg hva som vil skje dersom det er kroppen til en motorsyklist som blir sittende fast i den skarpe kanten.
Rekkverket ble satt opp av rogalandsfirmaet teto Road Secure AS, og når dette firmaet i en helt annen anledning hadde et møte med NMCU, tok de opp motorsyklistenes velbegrunnede frykt for disse endeavslutningene.
Flydd inn fra Canada
Terje Hansen, daglig leder i teto Road Secure AS, viste seg som en handlingens mann og begynte umiddelbart å lete etter et beskyttende deksel til den farlige endeplaten. Han fant et solid plastdeksel i Canada og sørget for at en prøve ble sendt med fly til Norge. Prosjektlederen i Statens vegvesen var enig i at dekslet skulle testes ut på Rv 44, og dermed tok det bare noen dager før dekselet var på plass.
Nå skal dette prøvedekselet stå ute i vinter, og hvis alt fungerer som det skal forventer NMCU at vegvesenet monterer slike deksler på samtlige endeavslutninger av denne typen. Prisen for å dekke til de cirka 400 EuroET rekkverksavslutningene i Norge blir omkring 400.000 kroner.
Ingen avskrekkende sum med andre ord!