PRODUKSJONSDATO FOR NY GENERASJON AV KTM’S STREET- OG ADVENTURE-MODELLER FASTSATT
Siste nytt
Endeavslutningene, som både Bike og NMCU har skrevet om tidligere, heter EuroET og består av en bred plate med en skarp kant rundt. Denne kanten skal ta tak i karosseriet på en bil ved et sammenstøt og sørge for at bilen «sitter fast» i den støtabsorberende konstruksjonen.
Det er selvfølgelig lett å tenke seg hva som vil skje dersom det er kroppen til en motorsyklist som blir sittende fast i den skarpe kanten.
Rekkverket ble satt opp av rogalandsfirmaet teto Road Secure AS, og når dette firmaet i en helt annen anledning hadde et møte med NMCU, tok de opp motorsyklistenes velbegrunnede frykt for disse endeavslutningene.
Flydd inn fra Canada
Terje Hansen, daglig leder i teto Road Secure AS, viste seg som en handlingens mann og begynte umiddelbart å lete etter et beskyttende deksel til den farlige endeplaten. Han fant et solid plastdeksel i Canada og sørget for at en prøve ble sendt med fly til Norge. Prosjektlederen i Statens vegvesen var enig i at dekslet skulle testes ut på Rv 44, og dermed tok det bare noen dager før dekselet var på plass.
Nå skal dette prøvedekselet stå ute i vinter, og hvis alt fungerer som det skal forventer NMCU at vegvesenet monterer slike deksler på samtlige endeavslutninger av denne typen. Prisen for å dekke til de cirka 400 EuroET rekkverksavslutningene i Norge blir omkring 400.000 kroner.
Ingen avskrekkende sum med andre ord!