Endelig kongepokal til Carl!

Årets NM i Superbike endte med gull, laurbær og en etterlengtet kongepokal til Yamaha-fører Carl Berthelsen (44). Veteranen fra Kristiansand, som har kjørt helt siden 2002, gikk glipp av kongepokalen med små marginer i både 2007 og 2013. Dermed henger seieren ekstra høyt. Foran de to avsluttende Superbike-racene på Rudskogen i helgen ledet Carl med 13 poeng til Norvald Haaland, og avstanden ned til Marius Ripel Jensen var 24 poeng. Det var dermed fortsatt uvisst hvem som til slutt kunne løfte pokalen i været under premieutdelingen.

Carl fikk en god start i fredagens race og var raskt oppe som fjerdemann fra åttende startspor. I sjette runde lå han bak Norvald Haaland idet sistnevnte krasjet stygt og ble fløyet til Ullevål sykehus i helikopter med flere alvorlige skader. Like før hadde Marius Ripel Jensen krasjet i samme runde. Racet ble rødflagget, og det ble mye venting før førerne selv tok initiativ til ikke å starte på nytt av hensyn til resten av klassene. Dermed gikk Stig Flemming Jensen seirende ut, Carl endte på andreplass, mens Geir Ove Flåten ble tredjemann i det sterkt amputerte racet på kun fem tellende runder.

Foran NM-sesongens siste race på lørdag ledet Carl med 33 poeng på Norvald Haaland, som ikke kunne stille til start. Avstanden ned til Marius Ripel Jensen var 44 poeng. Carl trengte dermed bare å kvale inn til racet for å kunne titulere seg norsk mester og kongepokalvinner. Selve løpet ble kjørt svært taktisk fra Carls side på det ekstremt glatte underlaget. Motorsykkelførerne sliter ekstra mye når Rudskogen er regnvåt, på grunn av gummirester fra billøp, og Carl ville ikke ta unødige sjanser. Han safet inn til en fjerdeplass. Marius Ripel Jensen tok en knepen seier foran Henning Flathaug, mens Stig Flemming Jensen ble nummer tre.

Sammenlagt endte Marius Ripel Jensen og Henning Flathaug på plassene bak Carl Berthelsen i Superbike. Årets vinner betegner fredagens hendelse med Norvald Haaland som oppriktig trist siden poengkampen burde vært avgjort ute på banen og ikke ved at en av dem måtte melde pass. Han ønsker den årelange konkurrenten god bedring.

Om sesongen totalt sett forteller Carl at den har bestått av mye taktikk siden kongepokalen var hovedmålet. Han kjenner konkurrentene godt og har kjørt smart og bare dratt til ekstra når det har vært nødvendig. Carl og teamet har stilt ekstra godt forberedt i 2019-sesongen, og det har betalt seg. Løpssykkelen fungerer ekstremt bra både når det gjelder det elektriske, demping og det mekaniske.

Nå gjenstår det én utfordring til i 2019. Det blir avslutningsracet i det åpne tyske mesterskapet IDM, som kjøres på Hockenheimring siste helgen i september (idm.de).

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser