EICMA: Royal Enfield Bullet 650 – intenst klassisk

Bullet 650 er så klassisk, så tro mot retrokonseptet og samtidig så forunderlig tiltalende.

Bullet 650 bruker den velprøvde 650 motoren som debuterte i Interceptor i 2018, og som yter rett under 47 hk. Sykkelen er formet over samme lest som den mindre Bullet 350, men den er 10 cm lenger, bredere og litt lavere, noe som senker setehøyden ca 5mm. Rammen er en stålrørsramme som ligner på den som brukes i Bullet 350, det samme gjelder karosserideler og lakkeringen med håndmalte striper. Det nye tilskuddet til familien holder seg med andre ord til den velprøvde Bullet-formelen.
I virkeligheten har Bullet 650 mer til felles med de øvrige 650’ene. Den har samme 650 parallelltwinmotor og 6-trinns girkasse, og har 120 mm fjæringsvei på gaffelen, noe som ligger midt mellom Interceptors 110 mm og Bears 130 mm. Bullet 650 er en tung motorsykkel – 243 kg sørger for at hjulene er godt plantet på underlaget. Den veier 29 kg mer enn 650 Bear som ble lansert i fjor, og den er heller ikke noen fjærvekter. Den er også 25 kg tyngre enn Interceptor. Forhåpentligvis klarer den 320 mm enkle skivebremsen foran og 300 mm skivebremsen bak å gi nok bitt til å stoppe tungvekteren raskt.
Bullet-serien har vært i kontinuerlig produksjon siden 1932, men siden 2020 har den kun bestått av Bullet 350. Den gamle Euro 4 Bullet 500 ble avviklet i 2020. Bullet 650 blir levert i to lakkalternativ: Canon Black og Battleship Blue.
Under finner du flere bilder av markedets mest troverdige retrosykkel. Klikk for større bilde

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser