
CFMoto har avduket sin 2026 1000MT-X adventure-modell, en sykkel som blir som den nye toppmodellen i den voksende ADV-serien. Utseendet minner om 800MT-X, men den nye 1000MT-X har overtatt rollen som merkets flaggskip adventuresykkel, takket være en betydelig effektøkning. Motoren i 1000MT-X er en versjon av KTMs LC8c parallelltwin som for tiden sitter i både 990 Duke og 990 RC R supersport sykkel. Mer presist:1000MT-X har 947cc motor oppgitt til 109,4 hk ved 8 500 o/min og med 105 Nm ved 6 250 o/min.
På andre områder ser det ut til at mye er overført fra 800MT-X til den nye 1000MT-X-modellen, som for eksempel karosserideler og chassis. Fjæringen leveres av KYB, med en fullt justerbar 48 mm USD gaffel foran. Bak sitter en monodemper som også er fullt justerbar. Bremsene kommer fra Brembo, med firestemplede kalipere foran som griper tak i 320 mm skiver. Bakbremsen har en tostemplet kaliper fra Brembo og en 260 mm skive. Pirelli Scorpion Rally STR dekk er slangeløse og montert på eikehjul, 21-tommer foran og en 18-tommer bak.
Sykkelens tørrvekt er oppgitt til 199 kg, mens 1000MT-X har en 22,5-liters drivstofftank, som CFMoto sier «rekker til 450 km rekkevidde under varierte kjøreforhold». En Bosch 6-akset IMU tilbyr et komplett utvalg av hjelpesystemer, med fem tilgjengelige kjøremoduser. Den nye flaggskip-adenturesykkelen leveres også med kurve-ABS og tretrinns, justerbar traction kontroll. En 8-tommers TFT-skjerm viser all nødvendig informasjon. I tillegg er cruisekontroll standard, i likhet med en toveis quickshifter og varmehåndtak. Det samme gjelder ting som motorbeskytter, håndbeskyttere og kjedebeskyttelse.

