World SBK: Toprak Razgatlioglu verdensmester på sin Rokit BMW M1000RR
Grepene med titanveivstaker og lettere svinghjul har slanket motoren med 1,3 kg. Det vil også sørge for at motoren nå vil varve opp mot 12000rpm. Som de andre Panigale-modellene, får R også oppdatert mapping.
Effekten oppgis til det samme som i standard- og S-utgaven. Altså 195 hk.
Men med et racekit bestående av Termignoni helanlegg, og med den innstillbare banemappingen, økes effekten med tre prosent. Det fører også til et sterkere mellomregister.
Unikt for R er at svingen kan reguleres i fire posisjoner. Panigale R kommer også med en høyere vindskjerm og et setetrekk som skal passe bedre for banekjøring. Dessuten er det spandert på opptil flere carbondetaljer.
Dette hjelper til med å senke vekten med totalt 1,5 kg. Det hele ender på 165 kg. tørr/189 kg. kjøreklar.
Hva tror du? Sitter du med en 2012 Panigale, og føler at verden faller i grus akkurat nå?