Ducati Panigale V4 og V4S oppdateres for 2022

Pecco Bagnaia med 2022 Panigale V4S – ikke rart han ser fornøyd ut!

Med en førsteplass i vår Superbike test kunne det vært naturlig å tro at Ducati ville latt den gå et par år før de endret noe, men den gang ei. Verst skal være verst og dermed finslipes Panigale ytterligere for 2022. Ved hjelp av små tapsreduserende tiltak og forsiktig endring av mappingen har man lokket frem ytterligere 1,5 hk og den herlig pulserende V4’en leverer nå hele 215,5 hk ved 13.000 omdreininger. Det kan økes til nesten ufattelige 228 ved å sette på et racinganlegg fra Akrapovic, noe som samtidig reduserer vekten med 5 kilo.

Men- det Ducati har lagt mest vekt på denne gangen er å gjøre Panigale mer lettkjørt. Ved hjelp av små endringer i utformingen av tank og kåpe er førerergonomi og integrering forbedret. De frekke vingene på kåpen gir bakketrykk på hele 30 kilo ved (tør vi nevne det?) 300 km/t. Første gir har høyere utveksling, det samme gjelder andre og sjette. Første gir er hele 11,5% høyere, noe som skal gjøre sykkelen enda mer lettkjørt i de skarpeste svingene på bane. Toppfarten er økt med 5 km/t. Den elektroniske fjæringen fra Öhlins er ytterligere forbedret og gaffelen har fått 5mm lenger slaglengde, noe som gir mykere fjæring og bedre bakkekontakt.

Lyden i en Panigale V4 på maks turtall er det nærmeste man kommer en MotoGP racer. I tillegg har sykkelen markedets mest avanserte elektroniske hjelpesystemer. For 2022 er der 4 nye Ride modes: Full, High, Medium og Low og for første gang kan man nye maks effekt i Full. Det er kun første gir som er litt redusert for å hindre at føreren går i bane. Low er tilpasset landeveiskjøring og da er effekten «bare» fattige 150 hester. Klavs Lyngfeldt fra Bike i Danmark er allerede booket inn for prøvekjøring. I mellomtiden: Nyt bildene i galleriet under.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser