Ducati viser oppgradert Scrambler 800 Full Throttle og ny Icon Dark for 2025
En av verdens verst bevarte hemmeligheter er nå lansert: Multistrada V4. At Ducati lager en V4 adventuresykkel er som ventet, men at de utstyrer den med en motor uten desmo
er mer oppsiktsvekkende. Og det er vel først og fremst motor denne sykkelen handler om: I stedet for merkevare desmodromisk styrte ventiler har den nye 1158 ccm motoren overliggende kammer og ventiler som åpnes med kamslepere – på samme måte som
vanlig praksis på sportsmotorer. Hvorfor? Fordi desmo ikke trenges i turtallområdet denne motoren arbeider i. Dessuten er den mindre vedlikeholdsintensiv: Ventilklaringene skal sjekkes med 60.000 km intervall!
Utseendet er definitivt Multistrada og bruker samme designspråk som Ducati har brukt siden 2010, selv om det selvfølgelig er modernisert i takt med tiden. Monosvingen til bakhjulet er byttet ut med en tradisjonell svinggaffel, kåpesidene har fått gjeller som leder varmluft fra radiator bort fra fører og rammen er aluminium monococque. En annen oppsiktsvekkende nyhet er radar-assistert cruise kontroll og varslingsradar i bakstussen. Dette er første gang slikt leveres på en produksjonssykkel. Frontradaren justerer sykkelens hastighet i forhold til forankjørende, den bak dekker blindsonen og er døpt BSD (Blind Sone Detection).
Elektronikken er selvfølgelig på topp og inneholder en rekke Ride Modes, kurve ABS og traction, wheelie kontroll, Hill hold, LED lys over det hele, lekkert 5″ farge TFT display, multimedia, osv, osv. Bremsene er selvfølgelig fra Brembo. Om verden har behov for en adventuresykkel med markedsledende effekt? Det vil tiden vise, men vanligvis er mye bra – mer bedre.
Pris:
Multistrada V4: 289.000,-
Multistrada V4S: 299.000,-
Ventes til butikk i november.