Ducati Monster får ny V2 motor

Ducati Monster er ny uten å være radikalt endret, men ny motor og andre endringer gjør den til en ennå mer lettkjørt sykkel.

Man kan heller ikke overse arven fraen modell som har vært høyt elsket i mer enn tretti år. Det punktet gjør at den nyeste versjonen av Monster holder seg til samme oppskrift: enkel, muskuløs og morsom. Men den får ny teknologi, mindre vekt og en fullstendig omarbeidet motor.

I hjertet av den nye Monster er Ducatis nyeste 890cc V2-motor med IVT (Intake Variable Timing). Den er nesten seks kilo lettere sammenlignet med den forrige Testastretta Evoluzione-modellen, og Ducati sier at den er mykere, renere og enklere å leve med. Den gir 111 hk ved 9 000 o/min og 93 Nm dreiemoment ved 7 250 o/min. Mer enn 80 prosent av momentet tilgjengelig mellom 4 000 og 10 000 o/min, noe som fremhever sykkelens smidighet.Serviceintervaller er en annen fremtredende funksjon – ventilklaringene sjekkes bare hver 45 000 km, noe som burde holde vedlikeholdskostnadene i sjakk. IVT-systemet varierer timingen av innsugsventilene, noe som gir en fleksibel effektfordeling i stedet for en spiss topp. Som før er motoren bærende element i chassiset. 2026-modellen bruker en monocoque-ramme laget av aluminium, som er boltet direkte til sylindertoppene. Dette er forbundet med en teknopolymer bakramme og en svinggaffel som låner designelementer fra Panigale V4. Resultatet er en motorsykkel som veier 175 kg med tom tank, fire kilo lettere enn den utgående modellen.

Fjæringen kommer fra Showa, med en 43 mm USD gaffel og bakdemper med justerbar forspenning. Oppsettet sies å balansere komfort og sportslighet, noe som gir litt mykhet i hverdagen, samtidig som det er fast nok for entusiastisk kjøring. Bremsene er førsteklasses Brembo M4.32 radialkalipere som biter i 320 mm skiver foran. Elektronikken er Ducatis vanlige, høye standard. En seksakset IMU kontrollerer kurve-ABS, traction og wheelie kontroll, motorbrems og den nyeste versjonen av Ducati Quick Shift. Førere kan veksle mellom fire moduser, Sport, Road, Urban og Wet, via en ny joystick på venstre bryter og et 5-tommers TFT-dashbord med dag/natt-visningsmoduser. Systemet er klart for Ducatis multimediasystem og sving-for-sving-navigasjon og cruisekontroll.
Andre oppdateringer inkluderer et nytt, smalere sete med setehøyde 815 mm, valgfrie lavere versjoner er tilgjengelige, og en revidert sittestilling med høyere styre. Pirelli Diablo Rosso IV-dekk leveres som standard, med 120/70 foran og 180/55 bak. Visuelt er den nye Monster veldig lik forgjengeren, og det behøver ikke være noen ulempe. Monster har utviklet seg forsiktig og elegant gjennom årene, og det er viktig å opprettholde den umiskjennelige silhuetten. To versjoner vil være tilgjengelige: standard Monster og Monster Plus, som har et ekstra deksel og setetrekk. Begge motorsyklene kan leveres i enten Ducati Red eller Iceberg White. Motorsykkelen kommer til europeiske forhandlere i februar 2026.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser