Det skal ikke være enkelt …

Johann Zarco har vært alt annet enn heldig med sin overgang til KTM. Det toppet seg i Italias Grand Prix da den franske føreren kom på siste plass – 41 sekunder etter vinneren og hele 11 sekunder bak den som kom nest-sist. I MotoGP er det tidsdifferanser som kan karakteriseres som enorme. Denne, og foregående plasseringer, er årsak til at det har begynt å gå rykter om franskmannens fremtid i MotoGP. Det mest interessante av disse er at Honda skal være interessert i å få ham med på en ny fabrikksatsing i World Superbike fra 2020 – til tross for at han er på en to-års kontrakt med KTM. Stemningen i Zarcos KTM-team ser ut til å fortsette å forverre seg. Det meldes om uenigheter, krangling innen teamet som ble fanget opp av TV-kameraer og skarpe uttalelser fra KTM sjef Stefan Pierer.

Sistnevnte kom med en krass kritikk sist måned angående franskmannens innsats: «Johans resultater er simpelthen uakseptable. Han har problemer, men det er psykologiske problemer han er skyld i selv. Han brøt nylig med manageren som har fulgt ham hele karrieren og som sørget for at han kom dit han er og folkene rundt ham skaper nå flere komplikasjoner enn noe annet. På dette konkurransenivået er det siste steget alltid psykologisk.» At Zarco ikke leverer hos KTM er vel egentlig ikke overraskende – han kom til dem mens hans prestasjoner på Yamaha var på full fart utforbakke. At det fortsetter når han får jobben med å være med og utvikle en ny maskin er logisk – Zarco trives med suksess, men har vondt for å håndtere motgang, i følge dem som kjenner ham godt.