«Den er brutal!» – Vi har kjørt Kawasaki H2 og H2R

Hei der Christer! Så, eneste skandinav på H2/H2R-lanseringen. Hvordan var dagen, hva fikk dere gjøre?
– En eksklusiv test hvor vi har fått kjøre veldig mye motorsykkel på Losail Circuit, racerbanen som også brukes om noen uker i  MotoGP-premieren. Det har vært litt produktgjennomgang og deretter mange runder i salen på både H2 og H2R. En utmerket bra dag med strålende solskinn og varme, samt mye underholdende kjøring. 

Du har kjørt Isle of Man, Suzuka åttetimers, WSBK-racere og GP-sykler. Skulle du plassere første opplevelsen av H2 og H2R på samme nivå som disse?
– Ikke H2, det er en «standardsykkel». Altså, forstå meg rett. Den er sterk og har effekt, men omtrent som en ny sportssykkel i ytelse. Derimot er H2R det råeste jeg noensinne har kjørt. Effektmessig finnes det ikke noe lignende og det var en brutal opplevelse. Men naturligvis helt eventyrlig fantastisk samtidig. Det var som et hestespark i ryggen hver gang jeg gasset for fullt. Og var jeg ikke forsiktig så ble det spennende, for det var det mest overmotoriserte jeg noensinne har drømt om å kjøre på to hjul. 

Hva overrasket deg mest med H2 og H2R?​
– H2 var så snill og lineær i sin karakter. Det var absolutt ikke vanskelige å kjøre og det gikk fort å finne seg til rette. Lyden fra kompressoren var også storslagen. H2R overrasket meg mest med brutaliteten. All effekten som var tilgjengelig og som dessuten kom voldsomt på høyere turtall ga meg gåsehud. Det var sykt morsomt å få prøve denne ekstreme motorsykkelen. Ekstrem effekt og en ekstrem pris. Sykkelen var som en gammel trimmet 500 cc totaktscrosser som man forsøkte å kjøre rundt på en BMX-bane. 

Hvordan er akselerasjonen sammenlignet med en «vanlig» superbike?
– I høyere hastighet og på femte og sjette gir tror jeg ikke en «vanlig» superbike har en sjanse. Men på de fire første girene er det nok temmelig likt på grunn av den massive effekten som er vanskelig å få ned i bakken. Enten vil sykkelen spinne eller også sende framdekket i været. Ingen av disse metodene er effektive under akselerasjon.  

Alle i redaksjonen er veldig, veldig misunnelige. Noe du vil legge til? 
– Jeg vil bare si at jeg er fantastisk lykkelig etter en dag som dette! Er superfornøyd med opplevelsen og  evalueringen av syklene. H2R er best og egner seg ikke for noen som ikke har en del erfaring. Den er rett og slett for brutal for de fleste og krever stor respekt.

Prøvekjøringen av Kawasaki H2 kommer i Bike #5.15. Prøvekjøringen av H2R kommer i Bike #6.15.