I 2024 ble det slutt for Energica. De daværende eiere sa at gjelden var så stor, og boet så lite verd at eneste mulighet var å gjøre var å realisere det hele – produksjonsmaskiner og det hele. Nå ser det ut til at det italienske elmotorsykkelfirmaet skal føye seg inn i rekken av dem som nyter godt av Lasarus-effekten og gjenoppstå. Merket, som er basert i Modena, Italia, ble grunnlagt i 2014 og har produsert en rekke banebrytende batteridrevne motorsykler, inkludert Experia adventure tourer og Eva Ribelle super-naked. Merkets Ego superbike ble også brukt til MotoE World Cup i fire sesonger på rad, før den ble erstattet av Ducati V21L.
Sent i fjor oppga selskapet en nedgang i markedet og forsyningskjeden, pluss en «krise i elmarkedet og nedgangen i sektorinvesteringer», som viktige årsaker til deres økonomiske kollaps. Gjenoppstandelsen vil bli avgjort etter en 60-dagers rettsprosess, og flere oppdateringer forventes snart. I en video lagt ut på Energicas offisielle Instagram-side 11. juli sa Stefano Benatti, global salgsdirektør: «Energica har alltid strebet etter å lage motorsykler med høyest ytelse. Den juridiske prosessen rundt salget av Energica er overlatt til investorer fra Singapore. De er entusiaster som tror på, og deler Energicas felles verdier. Hvis salgsprosessen lykkes, vil det samme teamet bak Energica bli betrodd driften, og vi vil fortsette å ta frem banebrytende teknologier for kundene våre.»
I følge videoen er den nåværende prioriteten å støtte eksisterende kunder – med et langsiktig mål om å utvikle en robust virksomhet, i samarbeid med partnere, distributører og investorer. Det kan vel imidlertid diskuteres om det er korrekt strategi å la dem som beviste at de ikke lyktes, å fortsette driften i et eventuelt nytt selskap….