18. mai 2021

Christer Miinins ti på topp for racingåret 2017

1: Jorge Lorenzos bytte til Ducati i MotoGP. ”Det finns kun en fører hittil som har klart å temme Ducatis beist, og han heter Casey Stoner. Ikke engang selveste Valentino Rossi klarte dette i løpet av sine to år hos merket. Er 2017-sykkelen snillere å kjøre, og kan Lorenzo endre stil for å tilpasse seg motorsykkelen? At Ducati lytter til Lorenzo og lar ham bestemme, kan dere bare glemme!” 

2: Ny startrekkefølge i World Superbike. ”Litt av en spøk! Jeg var overbevist om at dette var en forsinket aprilspøk da jeg leste om endringen fra Dorna før jul. At de som hadde vedtatt dette, måtte ha mistet hodet. Har ingen ting med sport å gjøre, og jeg blir forbannet når jeg tenker på at en skal premieres med å få starte som niendemann. Må omgjøres igjen!” 

3: Nikki Tuuli kjører i Supersport-VM. ”Dette er utrolig morsomt! Fyren er ung, pen og rask. Nå får han sjansen til å utfordre tyrkiske Kenan Sofuoglu på alvor en hel sesong. Teamet han kjører for i VM er Kallio Racing, og sykkelen en Yamaha R6. Et proft team med store ressurser og enestående kunnskap.” 

4: Enda bedre innblikk i MotoGP. ”Dorna innfører en nyhet i MotoGP-klassen som gjør at vi tilskuere enkelt kan se hvilke dekk hver fører har valgt på kval og i selve racet. Michelin skal utstyre dekkene med elektronikk som forteller hvilken gummiblanding som benyttes der og da. Kjempekult.” 

5: Marco Melandri gjør comeback i World Superbike. ”Stjernen som skulle ta over etter Max Biaggi en gang i tiden, er tilbake igjen. Etter noen år med først dårlige resultater, så elendige, og deretter null i motivasjon, ga han opp helt til slutt. Men nå skal den forhenværende stjernen vekkes til live igjen – denne gang i salen på den kompliserte Ducati Panigalen. At Melandri har fått sjansen til å bli teammakker med Chaz Davies, kan bare forklares med en stor pose penger til teamet. Blir spennende å se hvordan det går.”

6: Endelig får vi se Gunnarsson på en 1000-kubikker. ”Isle of Man-stjernen Björn Gunnarsson skal konkurrere på en BMW S 1000 RR i årets utgave av Isle of Man TT. Som jeg lengter etter å følge denne satsingen! Med den erfaringen han har opparbeidet seg på øya, er jeg helt overbevist om at mange vil heve et øyebryn når kvalen og racene starter i mai.”

7: KTM tar opp jakten i MotoGP. ”Jo flere fabrikker som er med, desto morsommere blir det å følge med. Østerrikske KTM er sistemann på laget med sin GP16. En helt ny sykkel med rørramme istedenfor boksramme av aluminium. Et ungt selskap som satser friskt, og jo mer jeg tenker på dette, desto mer innser jeg at dette kan bli årets overraskelse i MotoGP. Allerede etter noen race kan det bli topp ti på resultatlisten.”

8: Maverick Vinales vinner. ”2017-sesongens MotoGP-mester vil hete Maverick Vinales! Han vinner flest race denne sesongen, og havner på pallen i alle race. Yamahaen som han overtar etter Lorenzo passer ham som hånd i hanske, og talentet er allerede der. Han blir uslåelig”

9: Publikum vender tilbake til WSBK-serien. ”I skyggen av MotoGP kjemper WSBK-serien med sviktende publikumstall. Dorna, som eier serien, gråter og blir stadig mer desperate i sine forsøk på å tjene en helvetes masse penger. Men de kan slutte å uroe seg. Serien vil få et oppsving i år, og publikum vil strømme til. Racingen det bys på er allerede underholdende, og i år våkner sofagrisene til live og bestemmer seg for å se racene live.” 

10: World Endurance 2017. ”SERT Suzuki fortsetter å dominere serien. I 2017 vil de bli enda mer overlegne når den nye Gixxeren kommer. Den vil få motstand, først og fremst fra Honda, der en ny Fireblade vil ta opp jakten. YART kjemper med sin Yamaha R1M, og kanskje blir det en pallplass når sesongen skal oppsummeres? Dessverre må vi interesserte fortsette å lete etter en Ducati i startfeltet i 24-timers-VM. Lange race er japanernes territorium – slik er det bare!”

Hva ser du mest frem til i 2017? Både når det gjelder norsk og internasjonal racing? 

Andre artikler du kanskje vil like

Annonser