Bygg din egen hjelmlampe

Instruksjonsfilmen er produsert av Jonas Straka, og den var til god hjelp da vi selv bygde to lamper ifølge samme oppskrift.

Vi bestemte oss for å bygge en egen hjelmlykt av de billigste delene på markedet. På nettet fant vi det velprøvde Mila-huset i aluminium med 70 millimeters lysåpning. Ballaster, lampe og ledninger ble bestilt på eBay til spottpris. Det finnes selvsagt en rekke firmaer som selger xenon-kit, men siden målet var billigst mulig, bestilte vi delene direkte fra Hong Kong. Lampen er en 35-watts xenon (modellbetegnelse 9005), og den gir et lys på 5000 kelvin.  Anbefalingen er 4 300 kelvin for at det ikke skal bli for kaldt, men lampen er fortsatt innenfor marginen for et behagelig lys. For å slippe ballast på hjelmen kompletterte vi med en forlengende kabel til cirka 70 kroner, og for å koble til motorsykkelen trengs det enda en kabel (rundt 110 kroner). Vi valgte imidlertid å koble til et løst batteri. På eBay fant vi en trecellers pakke på 10 Ah til rundt 350 kroner, samt en lader til cirka 210 kroner. Vanskelig å matche dette! Regn imidlertid med en hundrelapp ekstra for kontakter til å sette alt sammen.

Selve monteringen tok omtrent en kveld, og lyktebraketten lagde vi av en bit rustfritt stål som vi tilpasset og festet med solid borrelås (3M) på hjelmen.

Måleresultatet nedenfor viser imidlertid svakhetene ved prosjektet. Vi bygde to lykter samtidig, og ulike fester ga fem millimeters forskjell på hvor mye av xenon-lampene som stikker inn i reflektoren, og forskjellen vises tydelig i lyslaboratoriet. Lyskjeglen når  54 kontra 22 meter. Men sluttresultatet etter justering er svært bra. Som en billig løsning har lykten fungert veldig bra. At den innimellom har en tendens til å sette seg fast i overhengende greiner, er imidlertid noe føreren må slite med …